secundair logo knw 1

Foto: HKT

Het kabinet is van plan om de Europese natuurherstelwet in te voeren ‘zonder nationale koppen’. Dat laat staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselkwaliteit en Natuur weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Hiermee geeft het kabinet-Schoof gehoor aan de wens van een ruime Kamermeerderheid om geen aanvullende nationale regels en restricties in te bouwen bij het opstellen van het nationaal natuurherstelplan. Daarvoor was eind juli een motie van VVD-Kamerlid Thom van Campen aangenomen.

Dit gebeurde kort nadat de natuurherstelwet ofwel natuurherstelverordening (NHV) de eindstreep had gehaald. De wet is op 18 augustus in werking getreden. Elke EU-lidstaat moet nu vóór 1 september 2026 een eigen ontwerpplan voor natuurherstel maken en bij de Europese Commissie indienen.

Forse opgave
In de Kamerbrief staan antwoorden op vragen van Anne-Marijke Podt van de oppositiepartij D66. Staatssecretaris Rummenie meldt dat het kabinet gaat starten met het uitwerken van het concept plan, samen met betrokken overheidsorganisaties. Hij houdt zich nog op de vlakte over de inhoud. Hierover wil Rummenie meer informatie geven nadat het hoofdlijnenakkoord is uitgewerkt tot een regeerprogramma.

           Jean Rummenie              (foto: Martijn Beekman)

De natuurherstelwet kan op termijn bijdragen aan een gezondere en sterkere Nederlandse en Europese natuur, schrijft de staatssecretaris. “Ik wil daarvoor goed kijken naar de huidige situatie van de Nederlandse natuur. Die is bepalend om de impact van de NHV te inventariseren.” Hij spreekt over een forse “natuurherstelopgave”.

Gevaar voor voedselproductie
Podt stelt de vraag: kunt u verklaren waarom er bij sommige partijen het beeld is ontstaan dat de natuurherstelwet voedselproductie in gevaar zou brengen terwijl belanghebbende Europese bedrijven, die afhankelijk zijn van natuurlijke bronnen en voedselproductie (zoals Nestlé, Danone, IKEA en Unilever), juist pleitte voor de natuurherstelwet? Het antwoord: “Ik begrijp de zorgen uit sommige sectoren, maar wil benadrukken dat het lidstaten vrij staat om zelf te bepalen hoe zij de doelen willen bereiken.”

En iets verderop: “Als kabinet gaan we aan de slag met de implementatie van de NHV met oog voor zowel de Nederlandse natuur als voor alle sectoren die daar afhankelijk van zijn, zoals de landbouwsector. Dit kabinet is voornemens dat te doen zonder nationale koppen op de verordening, zoals ook benoemd in de motie-Van Campen.”

Ruimte voor vergunningverlening
Een andere vraag gaat over een mogelijk positief effect van de uitvoering van de natuurherstelwet op de ruimte voor vergunningverlening, bijvoorbeeld voor boeren en woningbouw. Vergunningverlening is volgens Rummenie op het ogenblik zeer beperkt mogelijk vanwege de te hoge stikstofdepositie voor veel stikstofgevoelige habitats in Natura 2000-gebieden.

Ook meldt hij: “De staat van de natuur is bepalend om de impact van de inspanningen die volgen uit de NHV in zijn totaliteit goed te kunnen inventariseren. Naast de informatie die we nu al hebben over de staat van de natuur, zoals de natuurdoelanalyses voor de Natura 2000-gebieden, zullen er nog aanvullende inspanningen nodig zijn om tot een complete nulmeting te komen wat betreft de staat van de natuur.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.