secundair logo knw 1

Hoofdkantoor van Scheldestromen in Middelburg

Waterschap Scheldestromen heeft 2022 afgesloten met een positief saldo van 9,2 miljoen euro. De opbrengsten vielen hoger 3,5 miljoen euro uit dan begroot. De uitgaven waren 5,7 miljoen euro minder dan gepland, dit ondanks het feit dat ook het Zeeuws waterschap te maken kreeg met kostenstijgingen als gevolg van de hoge inflatie.

De meeste onderdelen van het resultaat bestaan uit incidentele meevallers in de vorm van lagere kosten of hogere opbrengsten. Er is dus niet sprake van een structureel overschot, schrijft het waterschap.

Als belangrijke verklaring voor het positieve resultaat geeft het waterschap lang openstaande vacatures. Daardoor vielen de personeelskosten 3,5 procent (1,8 miljoen euro) lager uit. In 2022 voerde het waterschap een herstructurering van de organisatie uit en werd het top- en middenmanagement anders ingericht. Het invullen van vacatures als gevolg van deze reorganisatie kostte veel tijd, aldus de jaarverslaggeving. “Meerdere vacatures zijn pas in 2023 ingevuld.”

Als gevolg van het tekort aan mensen maakte het waterschap ook minder externe kosten (4,9 miljoen euro), omdat minder projecten werden opgepakt of uitgevoerd dan voorzien, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering, beleid en planvorming.

Ondanks de krappe bezetting kon het waterschap de reguliere taken gewoon uitvoeren, stelt Carla Michielsen, portefeuillehouder Financiën van het dagelijks bestuur, in een persverklaring. “Ook zijn er een aantal aansprekende projecten gestart of voorbereid. Voorbeelden hiervan zijn de dijkversterking Hansweert, de nieuwbouw van gemaal De Poel (Goes) en de uitbreiding en vernieuwing van de zuivering Retranchement (Sluis). Daarnaast werd gestart met de voorbereiding van het fietspad langs de Roterijdijk (Schouwen). Deze lijst had langer kunnen zijn als we meer mensen hadden gehad.”

Van invloed was ook dat het waterschap terughoudend was met het geven van opdrachten vanwege onzekerheden (lange levertijden) en flinke prijsstijgingen als gevolg van de hoge inflatie. Door die terughoudendheid hebben prijsstijgingen (vooralsnog) minder effect gehad, staat in de jaarverslaggeving.

Aan de opbrengstenkant ontving het waterschap 3 miljoen euro meer aan belastinginkomsten dan begroot - een plus die op het totaal aan belastingopbrengsten een gering verschil is, aldus het jaarrapport.

Het dagelijks bestuur stelt voor om 6,2 miljoen euro van het positieve resultaat toe te voegen aan de algemene reserves en reserves voor werk dat later wordt uitgevoerd. Een bedrag van ruim 3 miljoen euro kan worden toegevoegd aan de tariefsegalisatiereserves om de waterschapsbelastingen in de toekomst minder snel te laten stijgen.

Het algemeen bestuur buigt zich op 8 juni in een algemene vergadering over dit voorstel.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?