secundair logo knw 1

Het tegelpad wordt in de proeftuin een jaar lang getest I foto: Waterweg

De startup Waterweg wil stimuleren dat bagger uit waterwegen wordt gebruikt voor hoogwaardige toepassingen. Daarom is er een pad van tegels van dit restproduct aangelegd in de proeftuin WaterStraat. De ambitie is om over drie jaar een wijk te voorzien van waterdoorlaatbare baggertegels.

Het tegelpad werd eind november geopend op de WaterStraat in The Green Village in Delft. Het is een uitvloeisel van een pilot tussen Waterweg en het Hoogheemraadschap van Delfland. Hierbij zijn op kleine schaal tegels uit bagger gemaakt. Nog niet in de uiteindelijk nagestreefde vorm, maar wel al als uitvoerbaar product.

Team WaterwegHet team van Waterweg met v.l.n.r. Tessa Luijben, Eva Aarts en Wies van Lieshout

“We willen toe naar baggertegels met een open structuur waardoor water kan passeren”, zegt Wies van Lieshout, een van de oprichters van Waterweg. “Wij zijn nu gestart met simpele klinkers. De baggertegels liggen een jaar in de proeftuin, zodat we kunnen monitoren hoe zij zich gedragen. Er is ruimte tussen de klinkers gelaten, zodat water erdoorheen kan. Het wordt een zeer goede test van ons product en wat we daaraan kunnen verbeteren. Verder laten we in samenwerking met de gemeente Rotterdam labtesten doen. Daarbij gaat het onder andere om de sterkte van de tegels.”

Voor het maken van de tegels is al gedeeltelijk ontwaterde bagger uit een depot van Delfland gebruikt. Hieraan zijn additieven toegevoegd. Van Lieshout: “We gebruiken de techniek van ‘compressed earth blocks’. Door additieven en samenpersen hardt de tegel uit. We zorgen er wel voor dat de tegels nog uit minstens 90 procent bagger bestaan.”

Hoogwaardige producten
Tijdens de pilot hebben Van Lieshout en co het door hen beoogde productieproces getoetst. “Ons eigenlijke idee was om in een mobiel fabriekje op locatie de tegels te produceren, zodat bagger niet hoeft te worden afgevoerd en transportkosten worden bespaard. We kwamen in gesprekken met waterschap, baggers en bouwers erachter dat dit niet wenselijk is. Onder meer omdat voor de installatie de ruimte in het stedelijk gebied ontbreekt. We hebben dus straks een regionale locatie nodig.”

 'Af van de negatieve betekenis van bagger'

Het team van Waterweg wil ervoor zorgen dat in de toekomst alle bagger in Nederland op een nuttige manier wordt gebruikt. Er zijn nu vooral laagwaardige toepassingen, vertelt Van Lieshout. “We moeten af van de negatieve betekenis van bagger in onze taal. Wij willen graag laten zien dat bagger ook goed voor hoogwaardige producten kan worden gebruikt. De tegel waar water doorheen kan lopen, is het eerste voorbeeld. Later willen we kijken naar andere mogelijkheden, zoals dakpannen, gevelbekleding en bankjes in het park.”

Circulaire innovatie
Waterweg vindt zijn oorsprong in de Circular Challenge van de Rotterdamse innovatiehub BlueCity, die medio 2018 werd gehouden. Wies van Lieshout was toen nog bezig met haar studie Industrieel ontwerpen aan de TU Delft. Met twee andere studenten, Eva Aarts en Tessa Luijben, nam zij de uitdaging van Hoogheemraadschap van Delfland aan om iets nuttigs met het restproduct bagger te doen.

“We bedachten toen in zes weken het idee van de waterdoorlaatbare tegel. Daarna zijn we dat gaan uitwerken. Wij hebben nog in hetzelfde jaar een geldbedrag gewonnen bij de Circulaire Innovatie Challenge van de Unie van Waterschappen, waardoor we gedeeltelijk de pilot met Delfland konden doen. Er is net subsidie toegekend door CityLab010 van de gemeente Rotterdam. Hier vindt dan ook onze volgende pilot plaats.”

De bedoeling is nu om het productieproces op te schalen. “Dat wordt een grote uitdaging”, zegt Van Lieshout. “Ook om alle vergunningen voor het product en het werken met een afvalstroom rond te krijgen.” De oprichters hebben een duidelijke ambitie. Over drie jaar willen zij zover zijn dat Waterweg een nieuwe Rotterdamse wijk voorziet van baggertegels. “Dit doel is in onze ogen haalbaar”, zegt Van Lieshout. “We hebben hierover al contact met een aannemer. Voorlopig focussen we ons op de tegels, al zijn we altijd bereid om mee te denken met andere projecten.

 

MEER INFORMATIE
Delfland over opening van tegelpad
Website van Waterweg
Circulaire Innovatie Challenge 2018 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.