secundair logo knw 1

Dijkgraaf Kees Jan de Vet, minister Mark Harbers en deltacommissaris Peter Glas tijdens de opening van de waterinlaat I foto: Marleen Schellekens

Waterschap Brabantse Delta heeft behalve in Oosterhout nu ook in Moerdijk een ‘kraan’ om zoet water naar het West-Brabantse achterland te sturen. Bij de sluis van Roode Vaart kan voortaan 3,5 kubieke meter water per seconde worden ingelaten. De extra aanvoer is nodig omdat het vaker langdurig droog is.

Met een druk op een rode knop openden minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en deltacommissaris Peter Glas gistermiddag officieel de nieuwe waterinlaat naast sluis Roode Vaart. Hierdoor kan zoet water vanuit het Hollandsch Diep binnenstromen. In zijn toespraak merkte Harbers op dat zo de zoetwateraanvoer in het westen van Brabant aanzienlijk wordt verbeterd. “Daarmee slaan we twee vliegen in één klap: een beter zoetwatersysteem en een betere waterkwaliteit.”

Louis VriensLouis Vriens

Het was een mooie opening, zegt Louis Vriens van waterschap Brabantse Delta die omgevingsmanager bij het project is. “Er waren zo’n tachtig betrokkenen aanwezig. Uiteraard zijn we blij dat ook de minister en de deltacommissaris erbij waren. Dat voelt voor alle partijen die aan het project hebben gewerkt, als een steuntje in de rug.”

No-regret maatregel
Vriens noemt de waterinlaat een ‘no-regret’ maatregel in het kader van het Deltaprogramma Zoetwater. “Wij zijn bezig om in West-Brabant een nieuw evenwicht te vinden tussen te veel en te weinig water. Met dat laatste hebben we vanaf 2018 problemen gehad. Het komt op een goed moment dat we de inlaat nu kunnen gebruiken, want het is alweer hartstikke droog. De aanvoer van extra zoet water is niet alleen belangrijk voor boeren maar ook voor natuur en recreatie.”

Bij de sluis kan ruim 3,5 kubieke meter ofwel 3,5 duizend liter zoet water per seconde worden ingelaten. Het water gaat vervolgens door kanaal Roode Vaart waarbij een doorlaat in het centrum van Zevenbergen wordt gepasseerd en komt tenslotte terecht in het systeem van de rivieren Mark, Dintel en Vliet en de bijbehorende poldergangen.

Op twee manieren water binnengelaten
De volledig geautomatiseerde en op afstand bediende waterinlaat is in bedrijf tijdens het open seizoen dat loopt van april tot oktober. Het binnenlaten van water kan op twee manieren, vertelt Vriens. “Soms kan dit onder vrij verval bij een hoge waterstand in het Hollandsch Diep. Hier is een verschil van ongeveer 40 à 50 centimeter tussen eb en vloed. Is vrij verval niet mogelijk, dan zetten we de voortstuwer in de inlaat aan. Dat is een zeer grote propeller.”

Volgens Vriens is de waterinlaat bij sluis Roode Vaart een broodnodige aanvulling op de tot voor kort enige ‘kraan’ in Oosterhout voor het West-Brabantse achterland. Het waterschap kan op deze locatie maximaal 11 kubieke meter water per seconde binnenlaten, afkomstig van de Maas via het Wilhelminakanaal. De tweede inlaat zorgt behalve voor extra water ook voor meer zekerheid. “In Oosterhout is vaak sprake van bruinrot en blauwalg en daarom kan deze inlaat niet worden ingezet als het te lang droog is. Bij het Hollandsch Diep speelt dit probleem niet, omdat het een erg groot waterlichaam is.”

Technisch behoorlijk complex project
De inlaat is binnen een jaar gebouwd en daarmee werd de planning gehaald. Vriens deelt een pluim uit aan aannemer Van Boekel Bouw & Infra. “Die heeft flink gas gegeven in de periode dat er kon worden gebouwd.” Ook werkten de partijen in de omgeving goed mee, zoals de omwonenden, de gemeente Moerdijk en de verzamelde industrie in Port of Moerdijk. “Wij hebben met hen afspraken gemaakt en ze steeds op de hoogte gehouden. Dat is goed gegaan. Zo stelde Port of Moerdijk grond beschikbaar.” De provincie Noord-Brabant en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakten als projectpartners de aanleg van de inlaat financieel mede mogelijk.

Dat de waterinlaat naast de sluis is gebouwd, maakte het project technisch behoorlijk complex. “Een grote uitdaging vormde de drassige ondergrond. Hiervoor bedacht de aannemer een best wel innovatieve oplossing. De aannemer heeft eerst Soilmix wanden geplaatst. Vervolgens is met een grote graafmachine met roterende schijven de bodem losgemaakt en tegelijkertijd cementwater ingespoten. Daardoor ontstond een soort tijdelijke waterdichte badkuip. Die is droog gezet en toen kon de aannemer beginnen met de aanleg van de inlaatkokers.”

De graafmachine ging tien tot vijftien meter de grond in. “Dan is maar de vraag wat je tegenkomt. Gelukkig is dat allemaal goed gegaan. Het was wel een technisch hoogstandje.”

Verdubbeling van inlaat mogelijk
Brabantse Delta oefent de komende tijd eerst met de inlaat, besluit Vriens. “Daarna hebben wij een beter beeld of deze maatregel voldoende is of dat we nog iets extra moeten doen.”

In het ontwerp is alvast voorgesorteerd op de toekomst. “De betonnen constructie is op zo’n manier gemaakt dat wij nog een tweede voortstuwer kunnen plaatsen, als daaraan straks behoefte zou zijn. Dan wordt de hoeveelheid ingelaten water verdubbeld. Hiermee hoeven we niet nog op een andere plek door een primaire kering heen, want dat is een heel gedoe.”


MEER INFORMATIE
Brabantse Delta over de opening
Bericht op site deltaprogramma
Toespraak minister Harbers
Informatie over het project
H2O Actueel: start aanleg inlaat

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.