secundair logo knw 1

De extra maatregelen die landbouwminister Henk Staghouwer en stikstofminister Christianne van der Wal hebben aangekondigd om alsnog aan de verplichtingen voor de Nitraatrichtlijn en KRW te voldoen, stellen teleur. Dat zegt de vereniging van drinkwaterbedrijven Vewin.

Met de extra maatregelen, het zogeheten addendum op het 7e actieprogramma Nitraatrichtlijn, voldoet Nederland aan de verplichtingen voor de Nitraatrichtlijn en KRW, schrijven Staghouwer en Van der Wal in een brief aan de Tweede Kamer. Vewin ziet dat anders: “De problematiek van de nitraatbelasting van grondwaterbronnen voor de productie van drinkwater ontbreekt volledig in de toevoeging op de 7e NAP.”

De inzet moet zich bovendien niet alleen richten op de aanpak van nitraat, maar ook op bestrijdingsmiddelen en op andere probleemstoffen zoals medicijnresten en opkomende stoffen , aldus de koepelorganisatie van de drinkwatersector.

Gebiedsgerichte, integrale aanpak
Het kabinet kiest voor verregaande extra stappen met 'een onontkoombare, gebiedsgerichte, integrale aanpak' voor de landbouw om de doelen van de Kaderrichtlijn Water alsnog te halen. In het addendum wordt uitgewerkt (aanpak, tijdspad, juridische borging, financiering) hoe het kabinet een en ander wil realiseren. Deze aanpak krijgt vorm in het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Naast de extra maatregelen start het kabinet het wetstraject om te komen tot een volledig grondgebonden melk- en rundveehouderij binnen 10 jaar.

Het behalen van de doelen van de Nitraatrichtlijn en KRW vraagt om een brongerichte aanpak. En er liggen nog flink wat opgaven, met name voor wat betreft het grondwater, staat geschreven in het addendum. “Voor nitraat in het grondwater ligt de opgave met name op de zand- en lössgronden. Als naar nutriënten in grond- en oppervlaktewater wordt gekeken, is de waterkwaliteit alleen in het riviergebied volledig op orde. Ook in het noordelijk veengebied en het noordelijk zeekleigebied is de waterkwaliteit behoorlijk goed op orde. In het lössgebied zijn op alle fronten stevige opgaven.”

Voor oppervlaktewaterkwaliteit speelt buitenlandse belasting een grote rol door de grensoverstekende beken. Ook in de Gelderse Vallei zijn nog opgaven voor grond- en oppervlaktewater, net als in Oostelijk Noord-Brabant en Noord Limburg en in het Westelijke zandgebied (bollenstreek). 

Extensivering
In de integrale, gebiedsgerichte aanpak die het kabinet voorstaat is extensivering van bedrijven en omschakeling naar duurzamere landbouwsystemen een expliciet onderdeel. De nadruk ligt op minder vee en minder mestdruk en, vanuit waterkwaliteit gezien, minderuitspoelingsgevoelige teelten, aldus het addendum. Opkoop of beëindiging van landbouwbedrijven of afwaardering van gronden zal zich naast veehouderijen ook op akkerbouwbedrijven richten.

In de integrale gebiedsgerichte aanpak wordt ook ingezet op het inrichten van bufferstroken van 100 tot 250 meter breed in beekdalen in de zandgebieden van centraal, oost- en zuid-Nederland.

Met deze extensiveringsmaatregelen denkt het kabinet een eind te komen, maar ze zijn niet voldoende om de doelen voor waterkwaliteit overal tijdig te gaan halenWageningen Universiteit en Research (WUR) heeft in samenwerking met Deltares, TNO en Universiteit Utrecht (UU) daarom in beeld gebracht welke aanvullende maatregelen nodig zijn om op gebiedsniveau de resterende opgave voor verbetering van de oppervlaktewaterkwaliteit te halen. Dat heeft geresulteerd in een reeks van aanvullende maatregelen voor respectievelijk zandgronden, klei- en veengronden en lössgronden

Derogatie
Met het aanvullende pakket maatregelen en het het 7e actieprogramma Nitraatrichtlijn wil het kabinet alsnog de derogatie van de Nitraatrichtlijn (
uitzondering optoegestane hoeveelheid uit te rijden mest) binnenhalen. De Europese Commissie had de procedure daartoe stilgezet, maar heeft die draad nu weer opgepakt, aldus de bewindslieden. 

Het kabinet zal de Commissie proberen zover te krijgen om de derogatie - opnieuw - te verlenen aan Nederland. De ministers houden er daarbij rekening mee dat er door Brussel aanvullende voorwaarden worden gesteld, resulterend in nieuwe extra maatregelen. Die zullen worden ingepast, want de ministers achten derogatie van groot belang. “Juist vanwege de positieve impact hiervan voor de waterkwaliteit, het klimaat en de agrobiodiversiteit”, schrijven ze in de brief aan de Kamer.

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief ministers over addendum
Addendum op het 7e actieprogramma Nitraatrichtlijn
H2O actueel over aankondiging extra maatregelen

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.