Waterschap De Dommel start vandaag met een zevendaagse waterchallenge voor inwoners van haar beheersgebied. De challenge 'maakt deel uit van veel bredere campagne om waterbewustzijn te stimuleren’.
“We vinden het belangrijk om het waterbewustzijn van de inwoners te stimuleren, omdat we zien dat er met een paar hele kleine aanpassingen al heel veel water bespaard kan worden”, legt Rowie Haazen van Waterschap De Dommel uit. “Om het bewustzijn te vergroten, voeren we een bredere campagne met billboards langs de snelweg, een speciale nieuwsbrief en ook acties op social media. Komende week dus de 7-daagse #Waterslimchallenge.”
Voor deze actie is bewust gekozen om heel laagdrempelige acties te belichten, die mensen in hun dagelijks leven kunnen gebruiken. Daarbij gaat het om waterbesparing, maar ook om bewustzijn over wat mensen door de gootsteen of het toiletspoelen.
“Elke dag staat een actie centraal. Als het gaat om waterbesparing, bijvoorbeeld korter douchen door een timer te gebruiken of de kraan dicht te doen tijdens het tandpoetsen. Als het gaat om bewust doorspoelen, hebben we een challenge om ervoor te zorgen dat er geen etensresten door de gootsteen gaan. We vragen deelnemers om mee te doen aan de challenge van de dag en dat via facebook of Instagram met ons te delen.”
Per challengedag is er één winnaar, die wordt door middel van loting aangewezen. “Die prijs is natuurlijk bedoeld om mensen te stimuleren om mee te doen. Het is voor ons de eerste keer dat we zoiets doen, dus we hopen natuurlijk op een groot bereik met veel deelnemers. Die sturen we vervolgens ook weer een bericht om ze te attenderen op onze speciale nieuwsbrief die twee keer per jaar verschijnt. Zo proberen we beetje bij beetje de boodschap te verspreiden dat kleine veranderingen in dagelijkse gewoonten een grote impact hebben als we het met z’n allen doen.”