secundair logo knw 1

Werklui rollen bij Neer de bentonietmatten uit die het voorland van de dijk moeten versterken. Foto Waterschap Limburg

Bij de dijkversterking in Neer gebruikt Waterschap Limburg in het voorland voor het eerst bentonietmatten in plaats een dikke kleilaag om ‘piping’ te voorkomen. Onderzocht wordt nog of de matten ook op de dijk zelf kunnen worden gebruikt. 

‘Piping’ wil zeggen dat er water onder de dijk door stroomt, waardoor zand wordt weggespoeld. De dijk wordt zo verzwakt. Om dit te voorkomen, wordt vaak een dikke kleilaag onder het gras aangebracht aan de buitenkant van de dijk, in het voorland.

Daarvoor is veel grondwerk en transport noodzakelijk. De dunne matten die nu bij Neer zijn gebruikt, zijn makkelijk te leggen en er hoeft maar weinig voor aangevoerd te worden. In de matten zit poeder dat bij aanraking met water opzwelt tot een soort klei. Het scheelt in dit geval zo’n tweehonderd transportwagens, aldus het waterschap.

De versterking van de Maasdijk bij Neer, tussen Roermond en Venlo, is het laatste project van het Programma Maaswerken. Daarna begint het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), waarbij nog een aantal Limburgse dijktrajecten worden versterkt of verlegd.

1200 vierkante meter
Kees Dorst 180 vk Kees DorstInnovatiemanager dijkversterkingen Kees Dorst van Waterschap Limburg, die ook betrokken is bij het HWBP, heeft zich ingezet voor de implementatie van bentonietmatten in Nederland. Daarvoor was hij zes jaar lang in gesprek met een Duitse producent. Dat was niet omdat de producent niet wilde, maar omdat het product moest voldoen aan de Nederlandse eisen, vertelt hij.

Volgens Dorst is Neer de eerste plek in Nederland waar bentonietmatten voor dijkversterking worden gebruikt. ''In Duitsland gebeurt dat al decennia. De vraag was dus niet of het werkt, maar of wij het aandurven. Het is anders dan we gewend zijn.’’

In Neer heeft aannemerscombinatie Van den Herik/ Strukton in totaal 1200 vierkante meter bentonietmatten van 1 centimeter dik geplaatst. Die worden afgedekt met een dikke leeflaag waarop uiteindelijk het gras weer terugkomt.

Duurzaam
Het product, dat in ons land al wel wordt toegepast om stortplaatsen af te dichten, is zeer duurzaam, zegt Dorst. De omgeving en het weer hebben ook geen invloed op de functionaliteit van de matten.

Waterschap Limburg onderzoekt momenteel of de matten ook op de dijk zelf toegepast kunnen worden in plaats van de kleilagen die doorgaans worden aangebracht. In Beesel wordt dat straks uitgeprobeerd.

Inmiddels zijn ook andere waterschappen geïnteresseerd, vertelt Dorst. ''Ik ben al met een aantal in gesprek.’’

 

MEER INFORMATIE
Dijkversterkingsprojecten in Limburg

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.