secundair logo knw 1

Werklui rollen bij Neer de bentonietmatten uit die het voorland van de dijk moeten versterken. Foto Waterschap Limburg

Bij de dijkversterking in Neer gebruikt Waterschap Limburg in het voorland voor het eerst bentonietmatten in plaats een dikke kleilaag om ‘piping’ te voorkomen. Onderzocht wordt nog of de matten ook op de dijk zelf kunnen worden gebruikt. 

‘Piping’ wil zeggen dat er water onder de dijk door stroomt, waardoor zand wordt weggespoeld. De dijk wordt zo verzwakt. Om dit te voorkomen, wordt vaak een dikke kleilaag onder het gras aangebracht aan de buitenkant van de dijk, in het voorland.

Daarvoor is veel grondwerk en transport noodzakelijk. De dunne matten die nu bij Neer zijn gebruikt, zijn makkelijk te leggen en er hoeft maar weinig voor aangevoerd te worden. In de matten zit poeder dat bij aanraking met water opzwelt tot een soort klei. Het scheelt in dit geval zo’n tweehonderd transportwagens, aldus het waterschap.

De versterking van de Maasdijk bij Neer, tussen Roermond en Venlo, is het laatste project van het Programma Maaswerken. Daarna begint het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), waarbij nog een aantal Limburgse dijktrajecten worden versterkt of verlegd.

1200 vierkante meter
Kees Dorst 180 vk Kees DorstInnovatiemanager dijkversterkingen Kees Dorst van Waterschap Limburg, die ook betrokken is bij het HWBP, heeft zich ingezet voor de implementatie van bentonietmatten in Nederland. Daarvoor was hij zes jaar lang in gesprek met een Duitse producent. Dat was niet omdat de producent niet wilde, maar omdat het product moest voldoen aan de Nederlandse eisen, vertelt hij.

Volgens Dorst is Neer de eerste plek in Nederland waar bentonietmatten voor dijkversterking worden gebruikt. ''In Duitsland gebeurt dat al decennia. De vraag was dus niet of het werkt, maar of wij het aandurven. Het is anders dan we gewend zijn.’’

In Neer heeft aannemerscombinatie Van den Herik/ Strukton in totaal 1200 vierkante meter bentonietmatten van 1 centimeter dik geplaatst. Die worden afgedekt met een dikke leeflaag waarop uiteindelijk het gras weer terugkomt.

Duurzaam
Het product, dat in ons land al wel wordt toegepast om stortplaatsen af te dichten, is zeer duurzaam, zegt Dorst. De omgeving en het weer hebben ook geen invloed op de functionaliteit van de matten.

Waterschap Limburg onderzoekt momenteel of de matten ook op de dijk zelf toegepast kunnen worden in plaats van de kleilagen die doorgaans worden aangebracht. In Beesel wordt dat straks uitgeprobeerd.

Inmiddels zijn ook andere waterschappen geïnteresseerd, vertelt Dorst. ''Ik ben al met een aantal in gesprek.’’

 

MEER INFORMATIE
Dijkversterkingsprojecten in Limburg

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.