secundair logo knw 1

Sitech is verantwoordelijk voor de waterzuiveringsinstallatie op industriepark Chemelot (foto: M.M.Minderhoud)

Het Limburgse waterschap is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechtbank dat de normen voor het lozen van de stof pyrazool in de Maas moeten worden versoepeld. Volgens het waterschap brengt de versoepeling de kwaliteit van de drinkwatervoorziening in het gevaar.

Waterschap Limburg had de norm verscherpt, nadat in juli 2015 de aanwezigheid van de stof pyrazool in het Maaswater was vastgesteld. De bestuursrechter oordeelde op 18 oktober dat Sitech, dat verantwoordelijk is voor het beheer van de waterzuiveringsinstallatie op industriepark Chemelot, de kans krijgt te onderbouwen dat het bedrijf een onevenredige inspanning moet verrichten om aan de pyrazool-norm te voldoen.

Op dit moment volgt het waterschap daarom twee sporen. Enerzijds overlegt Waterschap Limburg, conform de uitspraak van de bestuursrechter, met Sitech over hun onderbouwing. Vermoedelijk in het voorjaar stelt het waterschap dan een nieuwe pyrazool-normering vast. Anderzijds tekent het beroep aan bij de Raad van State tegen de oorspronkelijke uitspraak.

"De scherpere normering is weloverwogen en rekening houdend met alle belangen vastgesteld," zegt dijkgraaf Patrick van der Broeck. "Bovendien was de norm in lijn met de nieuwe normering, die toenmalig minister Schultz van Haegen in julie 2017 oplegde. Omdat wij denken dat het maatschappelijk belang gediend is bij de strengere normering, gaan wij nu de Raad van State vragen om een uitspraak te doen in deze zaak."

Sitech voerde bij de bestuursrechter drie redenen aan waarom het bedrijf niet aan de scherpe normen wilde voldoen: de normering zou ten koste gaan van het bedrijfsresultaat, van controle op andere schadelijke stoffen en van het bufferwater dat Sitech verplicht is aan te houden als bluswater. Het waterschap is het er niet mee eens. Van der Broeck: "Deze norm gold meer dan een jaar en in die periode heeft Sitech bewezen wel degelijk binnen de strengere normering te kunnen blijven."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.