secundair logo knw 1

Beeld: A&O fonds Waterschappen

Welke duurzame oplossingen voor reizen zijn er mogelijk in de sector waterschappen? Hierover kunnen medewerkers ideeën aandragen bij de Groenopweg Challenge. De bedoeling is om de collectieve arbeidsovereenkomst te vergroenen.

De Groenopweg Challenge is gisteren (24 juni) gelanceerd en duurt tot en met half november. Onder het motto Samen van A naar Duurzamer worden medewerkers meegenomen in het proces van vergroening van de sector waterschappen, specifiek op het gebied van mobiliteit.

Het is een initiatief van de partijen in het cao-overleg en A&O fonds Waterschappen, in samenwerking met het bureau The Footprint Challenge dat de challenge heeft ontwikkeld en nu faciliteert. Er doen op het ogenblik 27 van de 35 organisaties in de sector mee. De rest kan zich nog aanmelden gedurende de hele challenge.

Drieledig doel
Het doel is om drie vliegen in één klap te slaan: vergroten van de bewustwording over duurzaamheid en mobiliteit, reduceren van fossiele kilometers en genereren van ideeën voor groene oplossingen in de cao.

In de challenge ligt de focus op mobiliteit, omdat reizen zorgt voor 20 procent van de uitstoot van CO2 in Nederland. De werkgevers en vakbonden in de sector waterschappen zien duurzame mobiliteit dan ook als een cruciaal onderwerp bij de cao-onderhandelingen. Groen reizen vermindert volgens hen niet alleen de CO2-uitstoot, maar bevordert ook de gezondheid en het welzijn van medewerkers en bespaart kosten.

Vijf acties
Het komende halfjaar worden vijf verschillende ‘uitdagingen’ georganiseerd om te stimuleren dat medewerkers groener gaan leven en reizen. Zij kunnen als individu en als team deelnemen aan deze acties en maken kans op groene prijzen.

Medewerkers kunnen ook ideeën indienen voor het vergroenen van de cao. Dat is mogelijk via de website van Winnovatie.

Goede voorbeeld
Wouter Slob (directeur Waterschap Zuiderzeeland en namens werkgevers lid van het cao-overleg) vindt het belangrijk dat waterschappen het goede voorbeeld geven. “Daar hebben werkgevers een verantwoordelijkheid in, maar ook de medewerkers spelen daarbij een grote rol. De Groenopweg Challenge helpt ons om een nog duurzamere sector te worden en ik reken erop dat we ook elkaar en de omgeving kunnen enthousiasmeren.”

De vakbonden streven naar vergroening van arbeidsvoorwaarden. Door meer thuiswerken is het aantal fossiele kilometers binnen de waterschapsector al met miljoenen afgenomen, vertelt Arno van Voorden (vakbondsbestuurder CNV en cao-onderhandelaar). “In onze ambities moeten wij ook rekening houden met de grootte en diversiteit van de werkgebieden. Daarom een oproep aan alle medewerkers binnen de sector: denk creatief en daag jezelf en de werkgever uit. Samen kunnen wij tot mooie oplossingen komen!”


 Beeld ClimateClassic 2024Ieder jaar doen veel waterschappers mee aan de Climate Classic, een 375 kilometer lange fietstocht in etappes van Breda via De Bilt naar Groningen. Zo ook weer op vrijdag 21 juni. Hier worden deelnemers aan de finish gehuldigd door dijkgraaf Roeland van der Schaaf van Noorderzijlvest. De fietsers haalden bijna 114.000 euro op voor waterrijke natuurgebieden. De cheque gaat naar Wetlands International. I Foto: Waterschap Noorderzijlvest
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.