secundair logo knw 1

Dow Chemical in Terneuzen loost volgens het onderzoek veel zink op de Westerschelde I foto: Dkvtig via Wikimedia Commons

De vergunningen voor lozingen van zeker twaalf van Nederlands grootste industriële bedrijven stroken volgens onderzoeksplatform Investico niet met de regels van de Europese Kaderrichtlijn Water. Zij hebben bijvoorbeeld een verouderde vergunning of voerden geen immissietoets uit. Verschillende bedrijven zijn het hiermee oneens.

Tot de twaalf bedrijven behoren onder meer Dow Chemical in Terneuzen, Tata Steel in IJmuiden, de Rotterdamse raffinaderij van Shell en zoutfabriek Nedmag in Veendam. Zij kunnen in juridische problemen komen, stelt Investico. Burgers en milieuorganisaties kunnen rechtszaken aanspannen als door bedrijfsactiviteiten de waterkwaliteit verslechtert.

Het journalistieke onderzoeksplatform publiceerde hierover eind vorige week een aantal artikelen op de eigen website. Investico bracht de vergunningsproblemen in beeld in samenwerking met Het Financieele Dagblad, mede voor Trouw en de Groene Amsterdammer.

Verschillende achterhaalde vergunningen
Investico heeft gekeken naar bedrijven die stoffen lozen in wateren waar van die stoffen er al te veel zijn. Van hen zijn de vergunningen en immissietoetsen (waarmee de effecten van lozingen op het milieu worden bepaald) opgevraagd. Ook zijn gesprekken gevoerd met experts en vertegenwoordigers van een aantal bedrijven.

De conclusie is dat van ten minste twaalf grote bedrijven de watervergunningen niet in lijn zijn met de KRW-eisen. De vergunning kan achterhaald zijn omdat de normen inmiddels zijn aangescherpt. Investico stelt dat dit bijvoorbeeld geldt voor AEB, Nedmag en Shell. Het platform verwijst naar experts die van mening zijn dat vooral Rijkswaterstaat te langzaam is met het op orde brengen van vergunningen.

Soms geen immissietoets uitgevoerd
Bedrijven als BP en KLK Kolb hebben nooit de verplichte immissietoets uitgevoerd. Andere bedrijven slagen er niet in om aan deze toets te voldoen. Zo lozen Nedmag, Shell en Tata Steel te veel kwik op oppervlaktewater en Dow grote hoeveelheden zink.

Het onderzoek werd er niet gemakkelijker op gemaakt doordat de vergunningen verspreid liggen bij Rijkswaterstaat, waterschappen en omgevingsdiensten. Het kostte Rijkswaterstaat ruim een maand om de vergunningen en milieuonderzoeken beschikbaar te stellen. Deze informatie zou in principe openbaar moeten zijn, aldus Investico.

Tegengas door bedrijven
Het merendeel van de twaalf bedrijven geeft tegengas. Bijvoorbeeld Shell laat in een reactie met als kop ‘Onjuist’ weten dat de watergunning in 2022 is gemoderniseerd en dus actueel is. Het bedrijf moet volgens de bepalingen voldoen aan alle nieuwe minimalisatieverplichtingen. Daarmee is de vergunning automatisch in lijn met huidige en toekomstige EU-regels, aldus Shell.

Ook andere bedrijven zetten kanttekeningen bij de constateringen in het onderzoek. Zo zegt een aantal te voldoen aan alle wettelijke verplichtingen, terwijl van enkele bedrijven de vergunningen momenteel opnieuw worden onderzocht.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.