secundair logo knw 1

Artist impression van Holwerd aan Zee | Foto werkgroep Holwerd aan Zee

Financieel niet haalbaar en onduidelijkheid over toekomstige verantwoordelijkheid en eigendom. Dat zijn de redenen waarom Wetterskip Fryslân aankondigt uit het project Holwerd aan Zee te stappen. Ook LTO Noord verlaat de verantwoordelijke stuurgroep, die de plannen toch door wil zetten.

Doel van het project Holwerd aan Zee is om de verbinding tussen de Waddenzee en het achterland te herstellen. Dit zou moeten gebeuren door het maken van een doorbraak in de zeedijk. Het herstel van deze verbinding zou een positieve invloed moeten hebben op de economie en de natuur van de regio. De afgelopen jaren boog een stuurgroep, bestaande uit de provincie, Rijkswaterstaat, de gemeente, de vogelbescherming LTO Noord en Wetterskip Fryslân, zich over de plannen. LTO Noord en het waterschap verlaten nu de stuurgroep.

Bé de Winter Bé de Winter “Wij erkennen de maatschappelijke wens om in dit gebied iets tot stand te brengen”, zegt Wetterskip bestuurder Bé de Winter. “Dat is ook de reden dat we hier al vele jaren tijd en energie in hebben gestoken en positief hebben meegedacht over dit burgerinitiatief. Wij vonden, en LTO Noord om andere redenen ook, echter dat nu de tijd was gekomen om te beslissen of we ons aan dit project wilden blijven verbinden. En het antwoord daarop is ‘nee’.”

Redenen
De reden daarvan is volgens De Winter dat er in de stuurgroep maar geen duidelijkheid kwam over de vraag wie in de toekomst verantwoordelijk zou worden voor het eigendom en beheer van het gebied. “Wij hebben daar meerdere keren vragen over gesteld, maar geen van de partijen stak hun vinger op. Als waterschap hebben wij in elk geval duidelijk gemaakt het eigenaarschap niet te ambiëren en het is duidelijk dat we daar aan de voorkant duidelijkheid over wilden.”

Ook over de financiën van het project maakt De Winter zich zorgen. “De begroting, overigens gestoeld op het prijspeil van twee jaar geleden, bedraagt 80 miljoen euro, exclusief btw. Daar is nog geen volledige dekking voor. Sterker nog: er is een gat van 25 miljoen euro. Andere stuurgroepleden waren optimistischer over de kansen dit gat te dichten dan wij.”

Vergunningen
Dat het waterschap niet meer in de stuurgroep zit, betekent volgens De Winter niet dat Wetterskip Fryslân op geen enkele manier meer bij dit project betrokken zal zijn. “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt en pakken verder natuurlijk onze rol om kaders te stellen en vergunningen te verlenen. Maar wij hebben nu wel onze grenzen duidelijk willen aangeven en ook een signaal over onze zorgen.”

De twijfels van LTO Noord en Wetterskip Fryslân hebben er niet toe geleid dat de verantwoordelijke stuurgroep de plannen wil stoppen. Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen.

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?