secundair logo knw 1

Artist impression van Holwerd aan Zee | Foto werkgroep Holwerd aan Zee

Financieel niet haalbaar en onduidelijkheid over toekomstige verantwoordelijkheid en eigendom. Dat zijn de redenen waarom Wetterskip Fryslân aankondigt uit het project Holwerd aan Zee te stappen. Ook LTO Noord verlaat de verantwoordelijke stuurgroep, die de plannen toch door wil zetten.

Doel van het project Holwerd aan Zee is om de verbinding tussen de Waddenzee en het achterland te herstellen. Dit zou moeten gebeuren door het maken van een doorbraak in de zeedijk. Het herstel van deze verbinding zou een positieve invloed moeten hebben op de economie en de natuur van de regio. De afgelopen jaren boog een stuurgroep, bestaande uit de provincie, Rijkswaterstaat, de gemeente, de vogelbescherming LTO Noord en Wetterskip Fryslân, zich over de plannen. LTO Noord en het waterschap verlaten nu de stuurgroep.

Bé de Winter Bé de Winter “Wij erkennen de maatschappelijke wens om in dit gebied iets tot stand te brengen”, zegt Wetterskip bestuurder Bé de Winter. “Dat is ook de reden dat we hier al vele jaren tijd en energie in hebben gestoken en positief hebben meegedacht over dit burgerinitiatief. Wij vonden, en LTO Noord om andere redenen ook, echter dat nu de tijd was gekomen om te beslissen of we ons aan dit project wilden blijven verbinden. En het antwoord daarop is ‘nee’.”

Redenen
De reden daarvan is volgens De Winter dat er in de stuurgroep maar geen duidelijkheid kwam over de vraag wie in de toekomst verantwoordelijk zou worden voor het eigendom en beheer van het gebied. “Wij hebben daar meerdere keren vragen over gesteld, maar geen van de partijen stak hun vinger op. Als waterschap hebben wij in elk geval duidelijk gemaakt het eigenaarschap niet te ambiëren en het is duidelijk dat we daar aan de voorkant duidelijkheid over wilden.”

Ook over de financiën van het project maakt De Winter zich zorgen. “De begroting, overigens gestoeld op het prijspeil van twee jaar geleden, bedraagt 80 miljoen euro, exclusief btw. Daar is nog geen volledige dekking voor. Sterker nog: er is een gat van 25 miljoen euro. Andere stuurgroepleden waren optimistischer over de kansen dit gat te dichten dan wij.”

Vergunningen
Dat het waterschap niet meer in de stuurgroep zit, betekent volgens De Winter niet dat Wetterskip Fryslân op geen enkele manier meer bij dit project betrokken zal zijn. “Wij dragen zeker de natuurdoelstellingen uit het project een warm hart toe. Wij staan klaar om advies te geven als dat gevraagd wordt en pakken verder natuurlijk onze rol om kaders te stellen en vergunningen te verlenen. Maar wij hebben nu wel onze grenzen duidelijk willen aangeven en ook een signaal over onze zorgen.”

De twijfels van LTO Noord en Wetterskip Fryslân hebben er niet toe geleid dat de verantwoordelijke stuurgroep de plannen wil stoppen. Er ligt een positief advies over Holwerd aan Zee en in het eerste kwartaal van volgend jaar zullen provinciale staten, de gemeenteraad en het bestuur van het waterschap zich over de voorstellen buigen.

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.