secundair logo knw 1

Ewout van Galen is benoemd tot de nieuwe directeur-bestuurder van Stichting De Noordzee. Hij volgt Wytske Postma op die onlangs haar functie als directeur inruilde voor de rol van campagneleider bij de nieuwe politieke partij Nieuw Sociaal Contract.

Ewout van Galen 180 vk Ewout van GalenMet Van Galen heeft Stichting De Noordzee een bekende als nieuw boegbeeld; hij is 4 jaar al werkzaam bij de stichting als hoofd programma’s.

Sinds zijn aantreden speelde Van Galen een rol in de uitvoering van het Noordzeeakkoord, schrijft de stichting. In dit akkoord hebben verschillende stakeholders afspraken gemaakt over de drie transities die gaande zijn op de Noordzee: de voedsel-, energie- en natuurtransitie. “Stichting De Noordzee gelooft dat een gezonde Noordzeenatuur de basis is voor natuurvriendelijke energie en voedsel uit zee. In Ewout heeft Stichting De Noordzee een passend boegbeeld gevonden om de stem van de Noordzee te vertolken.”

Bij zijn benoeming schetst de nieuwe stichtingsdirecteur een somber beeld van de Noordzee: “Het wordt steeds drukker op de Noordzee, werkelijk álles komt er samen. Naast de enorme uitrol van windturbines op zee, zowel in het Nederlandse deel als daarbuiten, en steeds meer en grotere scheepvaart, zijn er meer menselijke drukfactoren, zoals sleepnetvisserij, zandwinning en ondergrondse CO2-opslag. Deze industriële activiteiten vinden plaats in een ecosysteem dat al verzwakt is door jaren van onverantwoord menselijk gebruik. Dit heeft op allerlei manieren negatieve impact op de natuur van de Noordzee. Er is habitatverlies voor verschillende diersoorten, de biodiversiteit neemt af, en de zee is vervuild.”

Om de balans te herstellen is onderzoek en monitoring naar de opgetelde effecten van menselijk gebruik van groot belang, stelt de nieuwe directeur. “Ook zijn investeringen in een stillere scheepvaart, een duurzamere visserij en een natuurpositieve windsector noodzakelijk.”

 

LEES OOK
Wytske Postma wordt campagneleider NSC en stopt bij Stichting Noordzee

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.