secundair logo knw 1

Guus Pelzer heeft afscheid genomen van Waterschapsbedrijf Limburg. Hij was 33 jaar in dienst van het bedrijf waarvan ruim 12 jaar als algemeen directeur.

Guus Pelzer 180 vk Guus PelzerPelzer studeerde Chemische Technologie aan de HTS, met als afstudeerrichting procestechnologie. Na werkzaam te zijn geweest bij DSM Limburg en de provincie Limburg kwam hij in 1991 in dienst bij het Zuiveringsschap Limburg. 

Ruim 10 jaar later, in 2002, werd hij kwartiermaker van het nieuwe zuiveringsbedrijf, dat 1 januari 2004 als Waterschapsbedrijf Limburg van start ging als dochteronderneming van de toenmalige waterschappen Roer en Overmaas en Peel- en Maasvallei. In 2011 werd hij aangesteld als directeur van het waterschapsbedrijf. 

Dat kreeg met het uitgangspunt ‘besturen op afstand’ de ruimte 'voor de ontwikkeling van innovatiekracht, samenwerking met anderen en ondernemerschap’, zei hij vorig jaar in een interview dat werd gepubliceerd door WBL. Die geboden ruimte resulteerde onder meer in de ontwikkeling van Verdygo, het innovatief en modulair ontwerp- en bouwconcept voor rioolwaterzuiveringsinstallaties dat naast WBL door meerdere waterschappen wordt toegepast. 

Pelzer vertrekt in het jaar dat WBL ophoudt te bestaan. Op 31 december 2024 worden het Waterschap Limburg en Waterschapsbedrijf Limburg samengevoegd. Dat betekent dat de taken en verantwoordelijkheden van WBL worden geïntegreerd in het bredere takenpakket van Waterschap Limburg.

Pelzer volgt die integratie op afstand. Hij is inmiddels voor de VVD lid van de Provinciale Staten van Limburg. “In mijn portefeuille zitten onder meer onderwerpen als energie en kernenergie, Maastricht Aachen Airport, bestuurlijke vernieuwing, industriebeleid en economie en de Einstein-telescoop. Heel interessante onderwerpen en stuk voor stuk thema’s waar innovatie en duurzaamheid een belangrijke rol van betekenis spelen”, zegt hij in een afscheidsinterview.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.