Iris Reuselaars wordt directeur Scheepvaartverkeer en Watermanagement bij Rijkswaterstaat bij het onderdeel Verkeer- en Watermanagement. Ze begint 26 september.
Reuselaars werkt nu als directielid ad interim Toezicht en Handhaving openbare ruimte bij de gemeente Amsterdam.
De directie Scheepvaartverkeer- en Watermanagement richt zich op watermanagement, verkeer over de Rijksvaarwegen, berichtgeving over scheepvaart en water en dreiging van overstromingen en droogte.
Reuselaars studeerde archeologie aan de Universiteit van Amsterdam en werkte nadien bij onder meer het ministerie van OCW en bij de Gemeente Amsterdam in diverse managementfuncties.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.