secundair logo knw 1

Dijkgraaf Kees Jan de Vet is officieel beëdigd voor een nieuwe bestuursperiode van zes jaar. Ook Rogier van der Sande is officieel begonnen aan zijn tweede termijn als dijkgraaf bij het Hoogheemraadschap van Rijnland.


Kees Jan de Vet 180 vk Kees Jan de VetOp het Noord-Brabants provinciehuis in ‘s-Hertogenbosch werd De Vet 31 augustus beëdigd door commissaris van de Koning Ina Adema.

De Vet is voor de 2e termijn voorgedragen op basis van een unaniem voorstel van het algemeen bestuur van Brabantse Delta. Hij was als dijkgraaf een belangrijke motor achter de totstandkoming van de Adviescommissie Droogte, schrijft het waterschap

Dit jaar richtte het waterschap op initiatief van De Vet de Bouvigne Wateracademie op als platform voor kennisuitwisseling en expertisenetwerk op het gebied van watermanagement. De academie moet deskundigen, professionals en bestuurders in staat stellen inhoudelijk van elkaar te leren en samenwerking bevorderen.

In de komende jaren wil De Vet zich hard maken voor bestuurlijke vernieuwing binnen Brabantse Delta, schrijft het waterschap.

Van der Sande
Rogier van der Sande 180 vk Rogier van der SandeBij het Hoogheemraadschap van Rijnland is dijkgraaf Rogier van der Sande begonnen aan zijn tweede termijn. In januari werd hij al voorgedragen door het algemeen bestuur voor een tweede termijn. Hij werd eind vorige maand door commissaris van de Koning Jaap Smit in Zuid-Holland beëdigd.

Van der Sande (‘ik heb er enorm veel zin in’) ziet voor de komende zes jaar flink wat uitdagingen voor het hoogheemraadschap. “Extremiteiten in het weer maken het moeilijker, maar daarmee uitdagender.” De enorme regenbuien nu in Zwitserland en Oostenrijk en eerder in Limburg kunnen ook hier vallen, zei Van der Sande tegen Stichting Lokale Omroep Regio Leiden naar aanleiding van zijn beëdiging. "Dan hebben we echt wel een groter probleem." Voldoende water in het gebied houden in tijden van droogte is volgens de dijkgraaf de echte nieuwe uitdaging.

Van der Sande is ook voorzitter van de landelijke Unie van Waterschappen. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.