secundair logo knw 1

Foto waterbedrijf Groningen

De vereniging van waterbedrijven, Vewin, dringt er bij het nog te vormen kabinet op aan om harde afspraken te maken over de bescherming van de drinkwaterbronnen. De koepelorganisatie grijpt de GenX-lozingen door chemiebedrijf Chemours aan om er - opnieuw - op te wijzen dat de overheid niet achterover kan leunen.

Vewin bepleit dat er 'harde afspraken' worden gemaakt over inzet, financiering en resultaten in de programma’s die zijn en worden opgezet om de drinkwaterbronnen te beschermen. “Er zijn veel goede initiatieven en er worden veel programma’s opzet. Iedereen zit om tafel, maar wij zeggen daarbij: doorpakken nu,” licht een woordvoerster toe. Daarbij stelt ze dat de oproep die is gepubliceerd op de website van de vereniging, in feite een herhaling is van de brief de Vewin in maart van dit jaar schreef aan de toenmalige informateur Schippers.

In die brief komt de term ‘harde afspraken’ echter niet voor. Schippers werd gevraagd om de komende kabinetsperiode aandacht te besteden aan ‘de noodzaak van een impuls voor schoner water’ en ‘verlaging van de belastingdruk op water.’ Concreet vroeg de Vewin om uitvoering en ‘op onderdelen’ meer ambitie op het gebied van overbemesting, chemische gewasbeschermingsmiddelen en nieuwe stoffen door industriële lozingen.

Nu schrijft de vereniging: “Het nieuwe kabinet moet de ambities en inzet op het vlak van bescherming van onze drinkwaterbronnen aanscherpen.” De Vewin wil daarbij af van afspraken op vrijwillige basis. In een toelichting noemt de woordvoerster onder meer de onderhandelingen over het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn. “Er zijn veel afspraken op vrijwillige basis. Dat werkt in de praktijk niet.”

In juni pleitten de drinkwaterbedrijven voor maatregelen omdat tientallen grondwaterwinpunten in Oost en Zuid-Nederland vervuild zijn met meststoffen. En de GenX-lozingen hebben duidelijk gemaakt dat in de industrie ‘het proces van vergunningverlening beter moet worden ingericht’, aldus de woordvoerster. Concreet: er moet veel meer transparantie komen in de stoffen die de industrie loost met een continue monitoring. “De lozingen van GenX illustreren opnieuw dat de drinkwaterbronnen beter beschermd moeten worden.” 

Lees hier het bericht 'GenX onderstreept dat harde afspraken nodig zijn voor bescherming van onze drinkwaterbronnen'

en de Vewin-brief aan Schippers

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.