secundair logo knw 1

Na de verkiezingen worden bij de waterschappen coalities gevormd en coalitieakkoorden opgesteld. Maar het kan ook anders, stelt Constant van Kretschmar onder verwijzing naar het door alle fracties gedragen bestuursakkoord bij het Hoogheemraadschap van Delfland. Dat akkoord leidde in de achterliggende bestuursperiode tot 'een krachtig collegiaal bestuur'. "De grote uitdagingen waar de waterschappen voor gesteld staan is gebaat bij een brede bestuurlijke samenwerking."

Kretschmar 180 vk Constant van KretschmarBelangstelling vanuit de politiek voor de waterschappen is groter dan ooit. Door het gedeeltelijk afschaffen van de geborgde zetels is er voor de burger op 15 maart meer te kiezen en de keuze uit politieke partijen is groot. Partijen als BBB, Belang van Nederland, Goud, JA21 behoren tot de nieuwkomers bij de komende waterschapsverkiezingen.

Maar wat is het onderscheid tussen al die partijen, stevige dijken, droge voeten, schoon en voldoende water willen we toch immers allemaal? Deze thema’s staan in ieder partij programma en vormen gedeelde uitgangspunten voor het nieuw te formeren waterschapsbestuur.

Gelet op het grote aantal partijen lijkt het voor de hand liggend dat een aantal partijen op basis van de verkiezingsuitslag een coalitie vormt, een coalitieakkoord opstellen en uit hun midden de hoogheemraden zullen kiezen. Dit geheel in lijn met wat binnen het openbaar bestuur gebruikelijk is.

Bestuursakkoord
Maar het kan ook anders, zoals binnen enkele waterschappen reeds is aangetoond. Zo is bij het Hoogheemraadschap van Delfland in de achterliggende bestuursperiode gewerkt vanuit een breed gedragen Bestuursakkoord, opgesteld en onderschreven door alle 11 fracties in het bestuur.

Het besef dat alle fracties een gezamenlijke opdracht hebben en de wens om verbinding te zoeken is sterker dan de neiging om de politieke verschillen uit te vergroten. De gezamenlijk gekozen hoogheemraden vertegenwoordigen in het dagelijks bestuur alle fracties en dus niet alleen hun eigen fractie.

Een door alle fracties ondertekende verklaring voor een krachtig collegiaal bestuur heeft zich bij Delfland vertaald in een nieuwe open bestuursstijl, waarbij naast gemeenschappelijkheid ook ruimte is voor verschil van inzichten en minderheidsstandpunten. Een belangrijk deel van de bestuursbesluiten is unaniem genomen.

De grote uitdagingen waar de waterschappen voor gesteld staan is gebaat bij een brede bestuurlijke samenwerking, hiermee wordt besluitvorming over de gemeenschappelijke thema’s gefaciliteerd en compromissen gesloten daar waar inzichten tussen de fracties verschillen.

Het sluiten van een Bestuursakkoord zoals bij Delfland is hiervoor een krachtig middel dat navolging verdient!

Constant van Kretschmar is voor de categorie bedrijven lid van het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap van Delfland

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?