Na de verkiezingen worden bij de waterschappen coalities gevormd en coalitieakkoorden opgesteld. Maar het kan ook anders, stelt Constant van Kretschmar onder verwijzing naar het door alle fracties gedragen bestuursakkoord bij het Hoogheemraadschap van Delfland. Dat akkoord leidde in de achterliggende bestuursperiode tot 'een krachtig collegiaal bestuur'. "De grote uitdagingen waar de waterschappen voor gesteld staan is gebaat bij een brede bestuurlijke samenwerking."
Belangstelling vanuit de politiek voor de waterschappen is groter dan ooit. Door het gedeeltelijk afschaffen van de geborgde zetels is er voor de burger op 15 maart meer te kiezen en de keuze uit politieke partijen is groot. Partijen als BBB, Belang van Nederland, Goud, JA21 behoren tot de nieuwkomers bij de komende waterschapsverkiezingen.
Maar wat is het onderscheid tussen al die partijen, stevige dijken, droge voeten, schoon en voldoende water willen we toch immers allemaal? Deze thema’s staan in ieder partij programma en vormen gedeelde uitgangspunten voor het nieuw te formeren waterschapsbestuur.
Gelet op het grote aantal partijen lijkt het voor de hand liggend dat een aantal partijen op basis van de verkiezingsuitslag een coalitie vormt, een coalitieakkoord opstellen en uit hun midden de hoogheemraden zullen kiezen. Dit geheel in lijn met wat binnen het openbaar bestuur gebruikelijk is.
Bestuursakkoord
Maar het kan ook anders, zoals binnen enkele waterschappen reeds is aangetoond. Zo is bij het Hoogheemraadschap van Delfland in de achterliggende bestuursperiode gewerkt vanuit een breed gedragen Bestuursakkoord, opgesteld en onderschreven door alle 11 fracties in het bestuur.
Het besef dat alle fracties een gezamenlijke opdracht hebben en de wens om verbinding te zoeken is sterker dan de neiging om de politieke verschillen uit te vergroten. De gezamenlijk gekozen hoogheemraden vertegenwoordigen in het dagelijks bestuur alle fracties en dus niet alleen hun eigen fractie.
Een door alle fracties ondertekende verklaring voor een krachtig collegiaal bestuur heeft zich bij Delfland vertaald in een nieuwe open bestuursstijl, waarbij naast gemeenschappelijkheid ook ruimte is voor verschil van inzichten en minderheidsstandpunten. Een belangrijk deel van de bestuursbesluiten is unaniem genomen.
De grote uitdagingen waar de waterschappen voor gesteld staan is gebaat bij een brede bestuurlijke samenwerking, hiermee wordt besluitvorming over de gemeenschappelijke thema’s gefaciliteerd en compromissen gesloten daar waar inzichten tussen de fracties verschillen.
Het sluiten van een Bestuursakkoord zoals bij Delfland is hiervoor een krachtig middel dat navolging verdient!
Constant van Kretschmar is voor de categorie bedrijven lid van het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap van Delfland
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.