secundair logo knw 1

Politieke koehandel. Zo karakteriseert Lambert Zwiers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Waterschapbestuurders Bedrijven, de deal die er in de Tweede Kamer is gesloten over het initiatiefwetsvoorstel democratiseren van de waterschapsbesturen. De kwalificatie van Zwiers is vooral ingegeven door frustratie: de bedrijven zijn de grote verliezers in het getouwtrek om de initiatiefwet van GroenLinks en D66.


door Bert Westenbrink


H2O juni cover 200 H2O juni U leest in H2O juni hoe in een listig spel van wheelen en dealen het wetsvoorstel werd ontdaan van zijn kern: de geborgde zetels verdwijnen niet, ze blijven, zij het gelimiteerd en zonder de gereserveerde plek in het dagelijks bestuur. De categorieën Ongebouwd (landbouw) en Natuur houden er twee, Gebouwd (de bedrijven) nul. Pijnlijk voor de bedrijven, hun lobby schoot tekort. Maar het laatste woord is aan de Eerste Kamer en in het eindspel willen de bedrijven hun verloren zetels terug zien te krijgen.

Zo is minder dan een jaar voor de waterschapsverkiezingen (maart 2023) nóg niet duidelijk hoe het bestuursmodel van de waterschappen eruit gaat zien. Even los van de vraag of de waterschappen verder moeten met een gemankeerd hybride bestuurlijk stelsel, door de trage besluitvorming en compromiszucht in het parlement varen de waterschappen nog steeds in de mist. En dat terwijl ze een steeds belangrijkere rol worden toegedicht in evidente vraagstukken als waterveiligheid, energietransitie en klimaatbestendig bouwen.

De geborgde zetels verdwijnen niet, ze blijven, zij het gelimiteerd en zonder de gereserveerde plek in het dagelijks bestuur

En er is nog zoveel te doen. Zoals het versnellen en opschalen van duurzame en circulaire watertechinnovaties in de komende tien jaar, de inzet van het samenwerkingsverband De Blauwe Motor. Voor het project ligt 135 miljoen euro uit het Nationale Groeifonds klaar, leest u in deze H2O. Voor een ander initiatief, het landelijke kennis- en innovatieprogramma NL2120, heeft het kabinet 110 miljoen euro gereserveerd. Hier betreft het een plan dat zich richt op natuurlijke oplossingen die de Nederlandse delta leefbaar en aantrekkelijk houden.

In dit soort projecten ontstaan brede samenwerkingsverbanden waarin waterschappen participeren. Ze hebben daarin een prominente rol die moet worden ingevuld met deskundig en gedurfd bestuur, zodat er ruimte wordt gegeven aan (risicovolle) innovaties en slimme toepassingen, passend bij de functionele taak die nu gevraagd wordt van de waterschappen. Daar invulling aan geven is zeker geen makkelijke opgave voor de besturen, maar lukt in ieder geval niet als er niet snel een punt wordt gezet achter de stroperige compromisbesluitvorming in Den Haag.


Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.
Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.