secundair logo knw 1

Foto: Joe Pell / Flickr

Het gemeentebestuur van Amsterdam wil dat de loden waterleidingen die nog in gebruik zijn, zo snel mogelijk worden vervangen. De gemeente pakt als eerste leidingen in eigen panden aan. De prioriteit gaat uit naar gebouwen waar jonge kinderen verblijven.

De problemen zijn het grootst in de tuindorpen Buiksloot en Nieuwendam, waar nog veel loden collectieve toevoerleidingen onder woonblokken liggen. Maar ook elders in Amsterdam zijn op diverse plekken hoge concentraties lood in het kraanwater aangetroffen. Vooral zuigelingen, jonge kinderen en zwangere vrouwen lopen een gezondheidsrisico als zij dit water drinken. Het Rijksinstituut van Volksgezondheid en Milieu vindt een loodgehalte tussen de 5 en 10 microgram per liter (het laatste is de wettelijke norm) voor hen al gevaarlijk.

Inventarisatie van gemeentelijke panden
Volgens het college van burgemeester en wethouders is er alle reden om de nog resterende loden waterleidingen zo snel mogelijk te vervangen. Het gaat om binnenleidingen en toevoerleidingen van huiseigenaren in gebouwen die van voor 1960 dateren. Alle loden toevoerleidingen van het waternet zijn in het verleden al vervangen. Het kabinet heeft aangekondigd om nog dit jaar met een plan van aanpak te komen, maar daarop wil het Amsterdamse bestuur niet wachten.

De gemeente pakt als eerste de loden waterleidingen aan in gebouwen die in eigen bezit zijn. Een crisisteam inventariseert op het moment alle panden van voor 1960, waar deze leidingen mogelijk nog in gebruik zijn. Bij ongeveer twee derde van de gemeentelijke gebouwen zijn inmiddels watertesten uitgevoerd. Daarbij is in veertien gebouwen meer dan vijf microgram lood per liter water gevonden. Het gaat onder meer om musea, wijkcentra en vier kinderdagverblijven.

Bij de inventarisatie gaat de prioriteit uit naar gebouwen waar kinderen tot acht jaar verblijven, zoals kinderdagverblijven en ouder- en kindcentra. Daarna zijn de scholen aan de beurt. Het schoolbestuur is als eigenaar in principe verantwoordelijk voor vervanging van loden waterleidingen, maar de gemeente trekt de zorgplicht naar zich toe. Volgens het college is er een kleine kans dat in oude schoolgebouwen leidingen van lood worden gebruikt, omdat zij na 1960 minstens een keer grondig zijn gerenoveerd.

Actie door corporaties
Ook de Amsterdamse woningcorporaties zetten in op volledige sanering van nog in gebruik zijnde loden leidingen. Het wordt een zoektocht om welke woningen het gaat, want een goed overzicht ontbreekt. Wel is na 1960 het grootste deel van de oude huurwoningen gerenoveerd, waarbij loden waterleidingen standaard buiten gebruik zijn gesteld. De grootste opgave is voor Ymere, die veel woningen in de tuindorpen in Amsterdam-Noord verhuurt. Ymere verwacht twee tot drie jaar nodig te hebben voor de operatie ‘Lood Eruit’, waarmee de corporatie net is gestart. Het college van B&W vindt dat dit sneller moet.

De gemeente omschrijft particuliere huiseigenaren en hun huurders als de meest ingewikkelde doelgroep. De eigenaren kunnen op basis van het Bouwbesluit niet worden verplicht om loden leidingen te vervangen. Het college wil daarom dat de landelijke regels worden aangepast, zodat de gemeente kan toezien op het buiten gebruik stellen van loden leidingen. Daarover wordt gesproken met de betrokken ministeries.

 

Aanvulling 24-1: De gemeenten Rotterdam en Utrecht hebben aan de NOS laten weten dat ook zij gemeentelijke gebouwen gaan controleren op loden waterleidingen. Rotterdam inventariseert de komende maanden alle oudere panden. Utrecht begint met de basisscholen en kinderdagverblijven die van voor 1960 stammen.

 

MEER INFORMATIE
Gemeente over de acties
Eerder H2O-bericht 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?