secundair logo knw 1

Na enkele natte weken in maart is er in april niet veel regen gevallen. Foto Unsplash

De relatief droge start van dit voorjaar levert tot nog toe geen problemen op, maar kan verderop in het jaar wel eerder gevolgen krijgen. Daarvoor waarschuwt de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW) in de tweede droogtemonitor van dit jaar.

Door de langdurige droogte van vorig jaar was de beginsituatie nu minder goed dan gebruikelijk. Vooral in de hoger gelegen delen van Nederland is de grondwaterstand in de winter niet helemaal hersteld.

Daarnaast is er, na enkele natte weken in maart, in april niet veel regen gevallen. Voor het hele land geldt dat het nu droger is dan gemiddeld. Sinds gisteren is er wel elke dag kans op neerslag, maar op zeer grote hoeveelheden wordt niet gerekend. De verwachting is wel dat het neerslagtekort de komende twee weken stabiliseert en op normale waarden uitkomt.

Beregeningsverbod
Voor de ons omringende landen geldt hetzelfde beeld; alleen in het Zwitserse hooggebergte wordt meer neerslag verwacht. De aanvoer van water door de Rijn is relatief laag voor de tijd van het jaar, maar voldoende om in de vraag te voorzien. De aanvoer van de Maas is normaal.

In het oosten en zuiden van het land wordt het water dat er is zo veel mogelijk vastgehouden. Waterschap De Dommel heeft bij de start van het droogteseizoen, op 1 april, ten zuiden van Eindhoven een beregeningsverbod afgekondigd en stelt de maaiwerkzaamheden uit. Waterschap Drents Overijsselse Delta maait op sommige plekken juist eerder dan gebruikelijk, om te voorkomen dat de aanvoer van water wordt belemmerd.

In laag Nederland wordt waar nodig extra water aangevoerd. Het hoogheemraadschap van Delfland is preventief begonnen met extra dijkinspecties vanwege de droge grond.

Nieuwe peilbesluit
Rijkswaterstaat maakt gebruik van de ruimte die het nieuwe peilbesluit voor het IJsselmeer sinds eind vorig jaar biedt om het peil vooralsnog op 0,15 meter onder NAP te houden en nog niet naar 0,20 meter onder NAP, het streefpeil voor de zomer, te laten zakken.

De kwaliteit van het oppervlaktewater is bijna overal in orde. Op een enkele waarneming na is er geen sprake van blauwalg, botulisme of vissterfte.

In het Amsterdam-Rijnkanaal bij Diemen zijn in de afgelopen week licht verhoogde chlorideconcentraties waargenomen. Om de zouttong terug te dringen, is bij de Prins Bernhardsluizen extra water vanuit de Waal ingelaten.

Drie weken geleden maakt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bekend dat zij 7 miljoen euro investeert in maatregelen om het grondwater op peil te houden en verzilting tegen te gaan. Dat is het eerste resultaat van de Beleidstafel Droogte, die de aanpak van de droogte vorig jaar heeft geëvalueerd.

 

MEER INFORMATIE
Droogtemonitor 24 april
Nieuwsbericht Rijkswaterstaat over begin droogteseizoen
Minister: 7 miljoen euro voor snelle maatregelen grondwater en verzilting
De Dommel stelt verbod in op beregenen met grondwater op grasland

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.