secundair logo knw 1

Na een roerige periode met een langslepende bestuurscrisis wil Waterschap Hollandse Delta na de verkiezingen de bladzijde omslaan. Om dat proces te begeleiden heeft de Verenigde Vergadering van het waterschap al voor de verkiezingen twee verkenners aangewezen.

Een motie van deze strekking werd met grote meerderheid (21 voor 3 tegen) aangenomen. Initiatiefnemer was Anne Mollema (Water Natuurlijk). “Alle waterschappen en zeker ook de onze hebben veel bestuurskracht nodig om de toekomstige uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. Na de verkiezingen komt er vanzelfsprekend een nieuwe Verenigde Vergadering en een nieuw bestuur. Het is belangrijk dat we dan goed uit de startblokken kunnen komen.”

Anne MollemaAnne MollemaBij een informatiesessie in het najaar werd een presentatie gegeven over de formatieprocedures en de positieve ervaringen die bij verschillende gemeenten is opgedaan met een verkenner die al voor de verkiezingen aan het werk gaat. “Het idee werd breed omarmt. De verkenner gaat verkiezingsprogramma’s vergelijken en de visies van de partijen op de toekomst van het waterschap in kaart brengen. En wel van alle partijen die aan de verkiezingen meedoen.”

De benoemde verkenners zijn Erik van Heijningen (voormalig wethouder van Dordrecht) en Govert Veldhuijzen (vroeger gedeputeerde van Zuid-Holland, nu waarnemend burgemeester van Barendrecht). Bij de eerste bijeenkomst van de nieuwe Verenigde Vergadering na de verkiezingen zullen zij hun bevindingen presenteren. “De nieuwe VV kan de uitkomsten vervolgens omarmen of een hele andere weg in slaan. Wij vonden het in elk geval belangrijk voor het vertrouwen en de transparantie om met verkenners alvast te werken aan de opbouw van de bestuurskracht.”

Daarmee verwijst Mollema naar de bestuurscrisis die Hollandse Delta de afgelopen jaren kende. “Zo’n crisis komt ergens vandaan en heeft ook gevolgen. Dat is niet zomaar weg. Daarom is er voor deze rol ook gekozen voor bestuurlijke zwaargewichten, die boven de partijen kunnen staan.”

Maar niet alleen het verleden speelt een rol, ook de verwachtingen voor de toekomst. “Het politieke speelveld versplintert. Er komen meer fracties. Ook in de voorbereidingen daarop kunnen de verkenners volgens mij een positieve rol spelen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.