secundair logo knw 1

Beeld: WarmteStad

Staatstoezicht op de Mijnen vindt dat bij het Groningse aardwarmteproject eerst de kans op aardbevingen moet worden geanalyseerd. Volgens de toezichthouder worden door gebrek aan expertise binnen WarmteStad risico’s stelselmatig onderschat. Dit bedrijf reageert verrast op de kritiek.

Het warmtenet in Groningen is het grootste diepe geothermieproject in Nederland. De bedoeling is dat twaalfduizend huishoudens in de stad worden verwarmd met omhoog gepompt water van 120 graden Celsius. Het initiatief is in 2014 gelanceerd door het nutsbedrijf WarmteStad, een joint venture van de gemeente Groningen en Waterbedrijf Groningen. Ook Gasunie New Energy doet mee.

De opsporingsvergunning aardwarmte voor het project loopt per 1 november af. Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) adviseert om de vergunning tijdelijk te verlengen in een op 28 september gestuurde brief aan de minister van Economische Zaken. Het enige doel van deze verlenging is het maken en evalueren van een Seismische Risico Analyse (SRA). SodM raadt daarnaast aan om te laten onderzoeken of Warmtestad over voldoende financiële middelen beschikt voor de gehele levensduur van het project en in staat is om eventuele calamiteiten op te vangen en schade door bijvoorbeeld aardbevingen te vergoeden.

De geplande winningslocatie van aardwarmte bevindt zich op enkele kilometers van het seismisch actieve gasveld van Groningen. De bron komt te liggen in een watervoerende zandsteenlaag op 3,5 kilometer diepte. Volgens SodM brengt deze nabijheid mogelijk risico’s voor omwonenden met zich mee en kan schade optreden. Om daarover duidelijkheid te krijgen is eerst een SRA nodig. Zo’n analyse wordt normaal gesproken pas in een later stadium opgesteld nadat een winningsplan is ingediend.

De inspectiedienst plaatst kanttekeningen bij de technische capaciteiten en competentie van WarmteStad. SodM schrijft in de brief aan de minister van EZ dat het integraal risicobesef binnen de projectorganisatie onvoldoende is. Door gebrek aan expertise worden risico’s stelselmatig onderschat. Ook kan goed opdrachtgeverschap onvoldoende worden ingevuld door de gebrekkige expertise op het gebied van seismiciteit. Hierdoor wordt de inhoudelijk slechte kwaliteit van sommige rapporten niet onderkend.

WarmteStad stelde gisteren in een reactie dat voor het bedrijf de kanttekeningen nieuw zijn. Inhoudelijk wil WarmteStad pas reageren na overleg met de aandeelhouders. Wel wordt erop gewezen dat veiligheid voorop staat. De afgelopen jaren hebben meerdere bureaus specialistische onderzoeken verricht, waardoor een uitgebreid dossier is ontstaan. WarmteStad zegt verder open te staan voor verbeterpunten. Het project loopt nu vertraging op. Begin juli gingen de eerste buizen de grond in. De werkzaamheden zijn inmiddels stilgelegd.

Volgens het Dagblad van het Noorden wist WarmteStad al eerder van de kritiek. De krant bericht vandaag dat SodM eind augustus aangaf bezorgd te zijn over het waarborgen van seismische expertise binnen de projectorganisatie. Ook had de toezichthouder op een aantal momenten in 2016 en 2017 kritiek op de aangeleverde rapporten over het aardwarmteproject. Sinds begin 2016 sprak SodM met het projectteam en de onderaannemers over het belang van een SRA maar die kwam er niet.

Meer informatie:

Brief van SodM over vergunning

Reactie van WarmteStad op brief

SodM-publicatie Staat van de Sector Geothermie

Bericht over start Gronings warmtenet

Informatie over geothermie op site WarmteStad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.