secundair logo knw 1

We gaan verder waar we in 2020 bleven. Zeker, corona. Maar ook klimaatverandering. Op de internationale klimaatadaptatietop vorige maand, met Nederland als gastland, werd gewaarschuwd dat de aanpak van Covid-19 en de daaruit voortvloeiende mondiale economische crisis klimaatadaptatie naar de achtergrond duwt. 

door Bert Westenbrink

Cover H20 jan H20 februari 2021Bestrijding van beide crises vergt alle aandacht en extreem veel middelen. Voornaamste slachtoffer: de ontwikkelingslanden. Ze zijn het meest kwetsbaar voor de gevolgen en hebben de minste middelen (lees: geen) om weerbaar te worden tegen (nog meer) droogte, hitte, extreme stortbuien en zeespiegelstijging. Na de crises, wacht de ramp.

Staat de adaptatie serieus onder druk, met de mitigatie is het een kwestie van stapjes maken. De doelen staan ferm op papier, de weg ernaar toe is lang en vol obstakels. In deze H2O leest u dat Rijkswaterstaat zandsuppleties langs de kust vanaf 2030 emissieloos wil uitvoeren.

De waterschappen zitten op hetzelfde spoor bij dijkversterkingen. De vraag is nu: hoe ga je met CO2 naar 0? U leest: ‘Slimmer ontwerpen, anders organiseren van het werk en andere brandstoffen. Het telt allemaal op.’

Het zijn kleine stappen. 

We zien het ook in andere dossiers. In 2027 moet de glastuinbouw ‘nagenoeg emissieloos’ zijn, geen bestrijdingsmiddelen meer in het oppervlaktewater. Nog zes jaar te gaan. Zijn we er al bijna? H2O ging met controleurs op pad in kassenland van Delfland en u leest: ‘De tijd van bewuste lozingen is zo goed als voorbij. Maar lozingen door onwetendheid, ongelukjes en lekkages komen nog veel voor. Dat is onacceptabel.’ 

'De kosten zijn hoog en het waterschap kan dit niet blijven betalen. We denken daarom na over aanvullende interventies' - Hoogheemraad Marcel Belt

De waterkwaliteit verbetert, maar het gaat langzaam en om de dalende trend op weg naar 2027 vast te houden moeten forse inspanningen worden gedaan met intensieve meet-, controle-, en voorlichtingsprogramma’s. Dat is dure procesbegeleiding op kosten van de belastingbetaler.

Het gaat allemaal om gedrag en bewustzijn, wordt tussen de kassen opgetekend. Gedragsverandering is een kwestie van lange adem en vraagt om een omzichtige aanpak, want de zorgvuldig opgebouwde samenwerkingsrelatie is zomaar verstoord. Doch, zegt hoogheemraad Marcel Belt: “De kosten zijn hoog en het waterschap kan dit niet blijven betalen. We denken daarom na over aanvullende interventies.” 

Kleine stappen, omzichtig zijn, tot uw dienst, maar de tijd dringt: we moeten naar 0. 

Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.