secundair logo knw 1

Illustratie van de NextGen district in de haven van Antwerpen | Beeld Port of Antwerp-Bruges

Op de voormalige Opel-site in de Antwerpse haven gaat het Amerikaanse bedrijf Plug een fabriek bouwen voor de productie van groene waterstof. In hetzelfde NextGen-district komt ook definitief een waterzuiveringsinstallatie die gezuiverd afvalwater gaat opwaarderen tot hoogwaardig water voor de industrie. De bouw van de installatie door het Belgische bedrijf Ekopak was eerder dit jaar al aangekondigd.

Plug wil in Antwerpen vanaf 2025 jaarlijks 12.500 ton vloeibare en gasvormige groene waterstof produceren. Het Amerikaanse bedrijf dat wereldwijd de grootste producent van groene waterstof ter wereld wil worden, zal voor de fabriek in Antwerpen deels zelf lokaal wind- en zonne-energie produceren. Een ander deel van de groene stroom zal het inkopen. Met de bouw van de waterstoffabriek is een investering van 292 miljoen euro gemoeid.

Waterkracht investeert 100 miljoen euro in een nieuwe zuiveringsinstallatie op dezelfde locatie. Met membraantechnologie zal het door waterzuiveringsbedrijf Aquafin aangeleverde gezuiverde afvalwater opgewaardeerd worden voor verdere industriële toepassingen. In de nieuwe fabriek wordt het effluent van de stad Antwerpen verwerkt, op jaarbasis 20 miljard liter. Dit is het equivalent van het waterverbruik van 400.000 gezinnen. Dat gezuiverde water wordt nu nog geloosd.

Waterkracht is een joint venture van het circulaire waterbedrijf Ekopak, Water-link (waterbedrijf voor de Antwerpse regio) en PMV (Vlaamse investeringsmaatschappij). Begin dit jaar kondigden de bedrijven het samenwerkingsverband en de bouw van de fabriek aan. Water-Link zal het koelwater via een pijpleidingennetwerk naar alle industriële bedrijven op linker- en rechteroever sturen van de Antwerpse haven.

Het NexGen district is een terrein met een totale oppervlakte van 88 ha in het centrum van de haven dat al lange tijd leeg staat. Het havenbedrijf wil er circulaire procesindustrie vestigen en maakindustrie met een focus op energietransitie.

 

LEES OOK
H2O techniek: Antwerpse haven krijgt grote koelwaterfabriek

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.