secundair logo knw 1

Het rioolgemaal Scheveningen aan de aan de Haringkade in Den Haag. Inzet (vlnr) de drijflaagverwijderaar, de oude situatie en de nieuwe situatie

In een pilot wordt onderzocht of met een drijflaagverwijderaar het rioolgemaal in Scheveningen te vrijwaren is van kostbare periodieke reiniging. De gepatenteerde reiniger ROLAPAC van producent Ro.Pa.Tec verwijdert de drijvende vetlaag in de pompkelder door een extra opening aan de bovenzijde van de kelder.

Het rioolgemaal in Den Haag, dat wordt beheerd door Delfluent Services, voert het afvalwater van de wijk Scheveningen af, met een capaciteit van 28.000 liter water per minuut. Daar zorgen twee pompinstallaties voor. Het rioolgemaal liep regelmatig vast door vuil in het riool, zoals vochtige doekjes, vaatdoekjes, frituurvet, maandverband en condooms. 

Tijdrovend en kostbaar proces
Om de drijvende vet- en vuillaag te verwijderen moesten de installaties stil worden gezet, een tijdrovend en kostbaar proces, dat bovendien belastend was voor milieu en woonomgeving: het vuil moest met zuigauto’s worden weggevoerd naar afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) Houtrust. Tot 5 keer per jaar moest het rioolgemaal schoongemaakt worden tijdens een onderhoudsstop.

Doordat de zuigmonden onder in de pompkelder zijn geplaatst vormt zich aan de bovenzijde een drijvende vetlaag. In de loop van de tijd wordt deze drijvende vetlaag steeds dikker, waardoor de transportpompen verstopt raken. Met de nu geïnstalleerde drijflaagverwijderaar wordt afvalwater niet alleen via de laaggeplaatste zuigmonden afvalwater weggezogen, maar ook via een extra opening aan de bovenzijde van de kelder. 

Drijflaagverwijderaar oud nieuw wit Vlnr de drijflaagverwijderaar, de oude situatie en de nieuwe situatie

Nieuwe zuigmonden
De modulair opgebouwde ROLAPAC bestaat uit nieuwe DN500 zuigmonden waarop een verbinding met de centrale DN350 afvoerbuis is aangebracht. Bovenop de centrale afvoerbuis is een op maat gemaakte korf geplaatst waardoor het afvalwater met drijflaagvuil weggezogen kan worden. De korf en centrale buis worden gesplitst via een speciaal gemodificeerde pneumatische afsluiter. De afsluiter is gekoppeld aan de centrale besturings- en signaleringsinstallatie van het rioolgemaal. De centrale buis is voorzien van een spoelwateraansluiting, zodat het eventuele achtergebleven vet in de leiding wordt doorgespoeld.

Uit de proef blijkt dat opeenhoping van de vetlaag wordt teruggedrongen met als gevolg dat het niet langer nodig is om 5 keer per jaar een onderhoudsstop met bijbehorende professionele schoonmaak in te plannen, aldus producent Ro.Pa.Tec. "Eén jaarlijkse check kan volstaan."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.