secundair logo knw 1

In Amsterdam vaart de Roboat, een autonoom varende boot met drie toepassingen: personenvervoer, (afval)logistiek en het monitoren van waterinfrastructuur en waterkwaliteit. Gisteren werden twee prototypes afgeduwd.

De boot is ontwikkeld door het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) in samenwerking met Massachusetts Institute of Technology (MIT). Watercyclusbedrijf Waternet is een van de partners.

De ontwikkeling vergde 5 jaar, met nu de test van een full-scale prototype in de Amsterdamse grachten. De boten kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet: passagiersvervoer, ophalen van vuilnis, leveren van goederen.

Het is een volledig elektrische boot met een batterij ter grootte van een kleine kist, waardoor hij tot 10 uur kan varen en draadloos kan worden opgeladen. Met behulp van GPS bepaalt de boot autonoom een veilige route van A naar B, terwijl hij voortdurend de omgeving scant om botsingen met objecten, zoals bruggen, pilaren en andere boten, te voorkomen. Kleine camera's op de boot leiden hem naar een aanmeerstation, of andere boten, waar bij ze specifieke QR-codes detecteren.

De boten varen veel secuurder dan een mens ooit zou kunnen, claimen de ontwikkelaars. Doel is onder meer om vaarwegen in de stad te gebruiken voor logistieke doeleinden, zodat straten en wegen in de binnenstad worden ontlast.

Het project is klaar voor de volgende stap, stellen de initiatiefnemers: pilots in steden en commercialisering van de technologie. “Drie toepassingen staan daarbij centraal: personenvervoer, (afval)logistiek en het monitoren van waterinfrastructuur en waterkwaliteit.”


UPDATE 29 OKTOBER:

Bij het monitoren van de waterkwaliteit gaat het met name om het meten van algengroei in de Amsterdamse grachten, zeggen de initiatiefnemers in reactie op vragen over opzet van de waterkwaliteitsmetingen. "De sensor is ontworpen om continu te werken, zodat we in staat zullen zijn de waterkwaliteit rond het kanalennetwerk effectiever te bewaken dan met de huidige methoden, die afhankelijk zijn van vaste sensorstations."

In principe kunnen de gegevens rechtstreeks worden gebruikt om Waternet te waarschuwen wanneer zich een beginnende algenbloei voordoet, aldus de initiatiefnemers. De detectie van algenconcentraties kan worden gebruikt om het meetmodel van de waterkwaliteit te verfijnen. "Dit kan dan leiden tot een meer betrouwbare aanpak van het waterkwaliteitsbeheer."

Het Amsterdamse watercyclusbedrijf heeft bij de ontwikkeling van de Roboat meegewerkt met het identificeren van de algensoorten die voorkomen in de Amsterdamse grachten en bij het uitvoeren van veldtesten om de prestaties van onze prototype sensoren te evalueren, laten AMS Institute en MIT weten. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.