secundair logo knw 1

Vervoer van brijn van Evides naar de Zero Brin-behandelingsinstallaties van PlantOne | Foto Zero Brine

Om terugwinnen en hergebruik van grondstoffen uit zout industrieel afvalwater (brijn) te bevorderen moeten overheden dat stimuleren met richtlijnen en regelgeving. De huidige wetgeving is meer gericht op het lozen van brijn, dan op terugwinning en hergebruik van stoffen uit het zoute industriewater. Dat is een van de conclusies die de begeleiders van het Europese project Zero Brine trekken bij afronding van het initiatief. Dat heeft wel aangetoond dat waardevolle grondstoffen uit brijn succesvol kunnen worden teruggewonnen.

Zero Brine is een met geld uit Horizon 2020-programma gefinancierd Europees onderzoeksproject dat zich richt op terugwinnen van stoffen uit industrieel zout afvalwater. Het sluiten van de water- en mineralenkringloop in de industrie past in de Europese doelstelling om het gebruik van grondstoffen te verminderen (50 procent in 2030) en toe te werken naar een circulaire economie.

Na 4,5 jaar is het project afgerond. In een slotdocument belicht de adviesraad van Zero Brine de resultaten en wordt een aanzet gegeven tot een vervolg. De evaluatie betreft meer dan de technologieën die zijn getest, in het project is ook gekeken naar andere aspecten, zoals businessmodellen, beleidsontwikkeling, matchmaking en communicatie.

Het project is een succes, aldus het slotdocument. Die conclusie heeft niet alleen betrekking op het onderzoek naar succesvolle behandeling van brijn, het initiatief heeft ook 'talrijke vervolgprojecten' voortgebracht die een bijdrage leveren aan de overgang naar een circulaire economie, aldus de initiatiefnemers. Toch blijkt uit het zogeheten white paper ook dat er op uiteenlopende terreinen nog flinke stappen moeten worden gezet om het Zero Brine-project op te schalen en te komen tot grootschalige terugwinning van grondstoffen uit brijn. 

Pilotprojecten
Blikvangers in het Zero Brine-initiatief waren 4 pilotprojecten, waarbij uiteenlopende technologieën werden toegepast. De technologieën zijn afzonderlijk en in verschillende procescombinaties getest, geoptimaliseerd en gedemonstreerd, aldus het slotdocument. 

In Nederland werd op het terrein van Plant One Rotterdam in het Botlekgebied een proef gedaan met het zuiveren van brijn met nanofiltratie, kristallisatie en ionenuitwisseling. In Polen werd in een kolenmijn gebruikgemaakt van omgekeerde osmose en elektrodialyse; in een proef met afvalwater van een silicumfabriek in Spanje werd geëxperimenteerd met verdampingstechnologieën; in Turkije stond een test met pekel van een textielfabriek in het teken van ionenuitwisseling en oxidatietechnologieën.

De test van de technologieën resulteerde in ‘overtuigende resultaten voor teruggewonnen mineralen en water van hoge kwaliteit’, aldus het slotdocument. Hoewel de resultaten goed zijn, zal toepassing van de 'best beschikbare technologieën' op grote schaal niet zo makkelijk gaan. Dat heeft te maken met de terughoudendheid van bedrijven in de lineaire productieketen om circulaire grondstoffen te gebruiken, onder meer uit vrees voor afname van de productkwaliteit. “Ook is bestaand overheidsbeleid op het gebied van afval en product nog niet afgestemd op circulair gebruik van grondstoffen”, schrijven de opstellers van het slotdocument.

Minder afhankelijk
Terwijl er het nodige te winnen is met het terugwinnen van grondstoffen uit brijn. Zo leerde de test in Spanje dat de silicumfabriek haar productiecapaciteit kan verdubbelen als de lozing van brijn vermindert bij terugwinnen en hergebruik van grondstoffen uit de zoute afvalstroom, een reden om te investeren in circulaire oplossingen. Maar ook in andere sectoren liggen er kansen. “De textielindustrie binnen Europa kan worden versterkt als zoute afvalstromen worden teruggebracht”, is een conclusie. Hergebruik van mineralen uit zout afvalwater betekent voorts dat Europa minder afhankelijk wordt van de levering van deze grondstoffen uit andere continenten. 

Naast inzicht in de toepassing van de best beschikbare technologieën heeft het project andere instrumenten voorgebracht. Zo is er simulatiesoftware ontwikkeld voor het ontwerpen van nieuwe configuraties van technologieën, het evalueren van terugwinningsvolumes, energiegebruik en kosten. Voorts is er een online matchmaking-tool gemaakt, die opgeschaald zou moeten worden naar Europees niveau.

In het slotdocument wordt ook gepleit om aanvullende demonstratiepilots op te zetten in andere industriële sectoren zoals mineraalproductie, olie en gas, en in andere Europese landen. “Succesvolle demonstraties van implementaties van Zero Brine-technologieën in geselecteerde industriële sectoren kunnen de ontwikkeling van een globale Europese strategie inzake zelfduurzaamheid van natuurlijke hulpbronnen ondersteunen. De Europese Commissie moet veel meer doen om een dergelijke strategie te ontwikkelen en uit te voeren.”

 

MEER INFORMATIE
White paper 'Towards a zero brine circular economy'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.