secundair logo knw 1

Beeld van de overstroming van de Geul in het kerkdorp Wijlre op 15 juli I foto: Romaine via Wikimedia Commons

Hoe kunnen we het beste omgaan met een periode van extreme neerslag, die waarschijnlijk steeds vaker gaat voorkomen? Over deze vraag buigt de nieuwe Beleidstafel Wateroverlast en Hoogwater zich. De deelnemende overheidspartijen brengen advies uit over praktische maatregelen voor de korte termijn. De bedoeling is dat er binnen enkele maanden zicht is op de meest urgente maatregelen.

De Beleidstafel Wateroverlast en Hoogwater is ingesteld naar aanleiding van de ernstige wateroverlast in Zuid-Limburg en het hoogwater in de Maas in juli, die werden veroorzaakt door langdurige hevige regen. Toenmalig demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kondigde snel daarna de komst van de beleidstafel aan. Haar opvolger Barbara Visser heeft nu aan de Tweede Kamer een brief gestuurd over de afspraken die zijn gemaakt over de samenstelling, thema’s en werkwijze.

Naar voorbeeld van beleidstafel droogte
Er doen bestuurlijke vertegenwoordigers van diverse overheden mee: Waterschap Limburg, Provincie Limburg, Gemeente Valkenburg, Veiligheidsregio Zuid-Limburg, Rijk, Deltacommissaris, Unie van Waterschappen, Interprovinciaal Overleg en Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De beleidstafel is ingericht naar het voorbeeld van de eerdere beleidstafel voor droogte, meldt de minister.

Minister Barbara VisserMinister Barbara Visser
foto: Arenda Oomen

“Het doel van de beleidstafel is om te leren van de opgetreden situatie in Limburg en om, ook op andere plekken in Nederland, nu en in de toekomst beter gesteld te staan voor de gevolgen van een periode van extreme neerslag die naar verwachting steeds vaker voor gaat komen. De beleidstafel is nadrukkelijk een tijdelijk gremium om mogelijke verbeteringen te identificeren.”

Over jaar eindrapport
De beleidstafel volgt een aantal werksporen bij de thema’s en vraagstukken die aan bod komen (zie kader Werksporen). De beleidstafel gaat voorstellen voor maatregelen doen, laat Visser weten. “De betrokken partijen geven aan dat de beleidstafel praktische maatregelen moet opleveren voor de korte termijn. De beleidstafel streeft er daarom naar binnen enkele maanden zicht te krijgen op de maatregelen met de meeste urgentie.”

Over een jaar komt de Beleidstafel Wateroverlast en Hoogwater met een eindrapport en wordt dan opgeheven. Naar verwachting begin 2022 wordt een tussenrapportage over de eerste resultaten gepubliceerd. De beleidstafel richt haar adviezen aan de Stuurgroep Water, het bestuurlijk overleg dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat voert met bestuurders van waterschappen, provincies, gemeenten en drinkwaterbedrijven. Minister Visser schrijft daarover: “Deze adviezen moeten dusdanig concreet zijn qua inhoud, aanpak en doorlooptijd dat deze na vaststelling belegd kunnen worden bij bestaande organisaties.”


WERKSPOREN
De thema’s en vraagstukken waarmee de Beleidstafel Wateroverlast en Hoogwater zich bezighoudt, zijn onderverdeeld in een aantal werksporen. Deze werksporen gaan onder andere in op:

  • Welke lessen uit de specifieke situatie in Limburg kunnen worden getrokken over de werking van het regionale watersysteem, de aansluiting op het hoofdwatersysteem en de klimaatadaptatie.
  • Wat een dergelijke neerslagsituatie voor gevolgen zou hebben in andere delen van Nederland, met aandacht voor onder andere ruimtelijke inrichting en landgebruik.
  • Hoe het beleid van klimaatadaptatie functioneert en mogelijk kan worden aangescherpt.
  • Hoe het hoofdwatersysteem heeft gefunctioneerd, in samenhang met waterveiligheid.
  • Wat relevante grensoverschrijdende kennisvragen zijn en hoe internationale samenwerking kan worden ingevuld.
  • Wat kan worden gedaan om bewoners en overheid beter bewust te maken van de mogelijke risico’s en gevolgen van dergelijke gebeurtenissen.

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief van minister Visser
H2O Actueel: aankondiging beleidstafel
H2O Actueel: Limburg wil actieplan
H2O Actueel: interview Peter Glas

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.