secundair logo knw 1

Vanwege de coronamaatregelen is het nog onzeker of de oorspronkelijke planning voor de herziening van de waterschapsbelasting haalbaar is. Eind van dit jaar zou er een nieuw voorstel moeten liggen. De coronamaatregelen beperken de vergadermogelijkheden en dus zoekt de stuurgroep die het voorstel moet schrijven, een digitale route. “Het onderwerp is te urgent om op te schuiven, we willen hoe dan ook door”.

De aanpassing van het belastingstelsel houdt de waterschappen al sinds 2014 bezig. De Commissie Aanpassing Belangstelsel (CAB) kwam in 2018 met een voorstel voor een compleet nieuw belastingstelsel. Vorig jaar werd dit voorstel afgeschoten. Er bleek te weinig draagvlak onder de waterschappen te zijn om het stelsel geheel te herzien.

Een nieuwe stuurgroep onder leiding van onafhankelijk voorzitter Menno Snel, waarin nu alle waterschappen zitting hebben, kreeg de opdracht het huidige stelsel aan te passen. De stuurgroep begon in januari met haar werk en wil op de ledenvergadering van de Unie van Waterschappen, in december 2020, met een eindvoorstel komen.

Drie knelpunten
In dat voorstel moet de stuurgroep in elk geval drie urgente knelpunten oplossen: gelijkmatige tariefontwikkeling in de watersysteemheffing voor alle betalende categorieën; herstel van ‘de weeffout’ in de methodiek van kostentoedeling in de watersysteemheffing en wijziging van de heffingsformule voor de zuiverings- en verontreinigingsheffing, zodat bij het bepalen van de vervuilingswaarde geen gebruik meer wordt gemaakt van mens- en milieubelastende stoffen.

Haalbaarheid
De waterschappen gezamenlijk – en daarmee de Stuurgroep – besluiten over de planning. “We weten nog niet of de oorspronkelijke planning haalbaar is”, zegt woordvoerder Judith de Jong van de Unie van Waterschappen. "Besloten is wel dat het onderwerp te urgent is om op de lange baan te schuiven. Op 7 mei vergadert de stuurgroep plenair, op digitale wijze natuurlijk, en zullen ze ook spreken over een realistische planning in deze situatie. Dit zal uiteraard ook afhangen van de maatregelen die het Rijk neemt de komende tijd en wat daarbinnen mogelijk is.”

Draagvlak
De Jong noemt zorgvuldigheid en gemeenschappelijke gedachtevorming erg belangrijk in het proces om tot een nieuw belastingstelsel te komen. "In dit proces is het ook erg belangrijk dat het voorstel genoeg draagvlak onder waterschapsbesturen en de stakeholders heeft. We moeten het proces nu digitaal vormgeven en om dat zorgvuldig te doen, kost extra tijd. Zorgvuldigheid staat voorop dus moeten alle stakeholders op een volwaardige manier de mogelijkheid krijgen hun zegje te doen.”

 

MEER INFORMATIE
Stuurgroep pakt vernieuwing belastingstelsel waterschappen weer op
Aanpassing belastingstelsel waterschappen terug bij af

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.