secundair logo knw 1

De Stenendijk bij Hasselt. Foto WDODelta

De voorbereidende onderzoeken voor de versterking van de monumentale Stenendijk in Hasselt gaan volgende maand van start. De kering voor het Zwarte Water is een van de grotere dijken van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) die op termijn niet veilig genoeg zijn.

Van de 228 kilometer grote dijken langs de IJssel, de Vecht en het Zwarte Water voldoet 169 kilometer niet aan de aangescherpte normen die sinds 1 januari 2017 van kracht zijn, blijkt uit de laatste Veiligheidsrapportage van het waterschap. De 136 kilometer kleinere dijken en kaden langs overig water als kanalen en weteringen in het werkgebied van WDODelta doen dat wel.

Al langer was duidelijk dat een aantal primaire keringen versterkt moet worden. Daar werkt WDODelta samen met Rijkswaterstaat ook al aan in het kader van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Verdeeld over achttien projecten wordt in totaal zo’n 180 kilometer dijken aangepakt.

Marieke Wit Marieke Wit "Dat getal is nog gebaseerd op oudere methodes", zegt Marieke Wit, beleidsadviseur waterveiligheid van WDODelta. "In onze Veiligheidsrapportage brengen wij jaarlijks de actuele toestand van de keringen in beeld volgens de nieuwste systematiek. Niet alleen wat er nog moet gebeuren, maar ook wat we al hebben gedaan."

Damwand
Ook de Stenendijk in Hasselt, die de omgeving beschermt tegen overstromingen vanuit het Zwarte Water, is onderdeel van het HWBP. Net als veel andere dijken in het gebied van WDODelta is deze dijk afgekeurd op piping. Dat houdt in dat er tijdens hoogwater water onder de dijk doorstroomt dat grond meevoert, waardoor een tunneltje (pijpje) ontstaat dat de dijk verzwakt. Daarnaast is er onder andere sprake van instabiliteit, onvoldoende hoogte en erosie door beschadiging van de bekleding.

Het afgelopen jaar zocht WDODelta samen met bewoners naar de beste oplossing om de 1 kilometer lange kering te versterken. De keuze viel op het plaatsen van een damwand in de dijk. Op die manier kunnen de unieke stenen muur, de natuur en de omliggende woningen behouden blijven.

Vanaf 7 december worden voorbereidende onderzoeken uitgevoerd. De aanwezige kabels en leidingen worden in kaart gebracht en de bodemopbouw en mogelijke archeologische waarden worden onderzocht. Tot uiterlijk 24 december is de dijk daarom gesloten voor doorgaand verkeer.

Muur gerestaureerd
Pas in de zomer van 2022 gaat de schop daadwerkelijk de grond in voor de dijkversterking. Ook wordt dan de muur gerestaureerd en het fietspad op de dijk vervangen.

De werkzaamheden zijn gegund aan Dijkzone Alliantie Stenendijk (DAS). Die bestaat uit de aannemers Ploegam, Dura Vermeer en de Gebroeders de Koning. Zij werken samen met Koninklijke Woudenberg en Giken Europe en worden ondersteund door Fugro en Tauw.

Andere HWBP-trajecten waaraan WDODelta momenteel werkt, zijn de Stadsdijken Zwolle, de IJsseldijk van Zwolle tot Olst en de Vechtdijken tussen Zwolle en Dalfsen.

 

MEER INFORMATIE
Projectpagina Stenendijk Hasselt
H2O-bericht over dijkversterking Zwolle-Olst
H2O-bericht over Stadsdijken Zwolle
H2O-bericht over bemestingsproef op dijken langs de Vecht

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.