secundair logo knw 1

Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman en Arno Visser, de aftredend directeur van de Algemene Rekenkamer concludeerden afgelopen januari onafhankelijk van elkaar dat het openbaar bestuur vastloopt. De Ombudsman stelde dat de overheid in de uitvoering faalt en haar beloftes niet nakomt.

door Harrie Timmer

Harrie Timmer column 180 vk Harrie TimmerArno Visser gaf ook een oplossing: de ongelukkige scheiding tussen beleid en uitvoering moet weg. Dat je op de ene plek beleid maakt (het wat) en op de andere plek uitvoert (het hoe), werkt niet. Haagse beleidmakers weten niet meer wat uitvoerbaar is. Hierdoor ontstaat een parallelle schijnwereld. Vileinste inzicht uit het Telegraaf interview: Den Haag zit vol met beleidsmákers, maar ze maken eigenlijk niks: alleen papier.

Nu is er niks mis met papier. Een prachtig circulair product en beleidsnota’s geven richting. Richting is nodig. We moeten díe kant op, want doel X moet gehaald. Het grote probleem zit ‘m in het daadwerkelijk bereiken van die doelen. Het lukt ons niet goed om te doen wat we beloofd hebben.

De Amerikaanse president Kennedy had het makkelijk. Hij riep in 1961 dat er een mens naar de maan moest. Hij startte het Apollo-project met een helder doel, een capabele organisatie met goede mensen en voldoende budget, en in 1969 stonden ze er.

Hier gaat het bij ons dus mis. In het nationaal waterbeleid wreekt zich dat we niet allemaal Kennedy’s zijn en NASA-raketwetenschappers tot onze beschikking hebben. Lagere organen zoals provincies en waterschappen vinden er vaak zelf ook wat van en claimen regie en eigen beleidsruimte. Belangengroepen duwen en trekken aan het doel (waarom niet naar Mars?, waarom überhaupt?), waarna met name waterkwaliteitsambities vastlopen in de grindbak van goede bedoelingen en steeds vagere uitvoeringsprogramma’s waar schriftgeleerden subtiel allerlei ontsnappingsroutes hebben ingebouwd.

Het lukt ons niet goed om te doen wat we beloofd hebben

Het opmerkelijke is dat waterkwantiteit dat probleem niet kent. Kustverdediging en dijkversterking lijken wél redelijk op orde. Waarschijnlijk door het heldere en breed gedragen doel, de aparte organisatie van het Deltaprogramma en het ruime gereserveerde budget. Onderliggend: dat vinden we blijkbaar belangrijker. Beleidsdoel staat buiten discussie, de uitvoering wordt via het Deltaprogramma en gestructureerd overleg in klassieke 6 jarenplannen gegoten en waar nodig hebben we de Crisis- en herstelwet om versneld een dijkverhoging door te drukken.

We kunnen het dus wel. Er is blijkbaar een tweedeling tussen enerzijds doelen die we écht willen halen en anderzijds doelen waarbij we een stapje de goede kant op ook al voldoende vinden. Inmiddels staat ons ook op waterkwaliteitsgebied het water tot de lippen. Denk aan PFAS en de KRW-doelen. Het lijkt dus een goed idee om de uitvoering van het waterkwaliteitsbeleid zoals de KRW en de lozingen van Zeer Zorgwekkende Stoffen onder een doelgerichte, autonome organisatie met voldoende budget te organiseren. Als we écht wat willen kan dat een stapje de goede kant op zijn.

Harrie Timmer is geohydroloog en schrijft een column in het vakblad


MEER COLUMNS VAN HARRIE TIMMER 
Voorbij het stofje van het jaar
Bestuurders en Ingenieurs 
Leve Europa
Don’t look down
De disfunctionele kringloop van rijksbeleid en regionale regie
We zijn ze, en ze doen het best goed
Een geborgde zetel voor de regenboogforel
Doen is het nieuwe denken
Het parallelle universum van de waterwereld
Nader onderzoek wordt niet aanbevolen
Een wet op de milieudoelen
U drinkt uw eigen gezeik 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.