secundair logo knw 1

  • Colors: Blue Color

Zes wateruitdagingen waaronder sanitatie en drink- en afvalwatervoorziening bij migratie en conflicten, circulaire economie en duurzaam welvarende en klimaatbestendige stedelijke delta’s. Dat is de kern van de internationale strategie 2017-2020 van de topsector Water & Maritiem. In deze vernieuwde aanpak zijn duidelijke keuzes gemaakt voor een aantal thema’s en regio’s.

Franse filmmakers werkten de afgelopen maanden in Dordrecht aan een documentaire over de werkwijze van Chemours en voorgangerbedrijf Dupont. De documentaire Pays Bas: Les damnés du Téflon (Nederland: De verdoemden van teflon) is te zien op de website van de Frans/Duitse televisiezender Arte. De documentaire belicht de gezondheidsrisico's van wonen en werken in de buurt van Chemours.

Er is de laatste tijd dan wel veel te doen over de lozingen van chemische stoffen in het Nederlandse oppervlaktewater, maar de waterbedrijven leveren nog altijd drinkwater af dat voldoet aan de geldende normen. Dat blijkt uit het rapport 'De kwaliteit van het drinkwater in Nederland in 2016' van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

De Tweede Kamer wil het gebruik uitbannen van zogenoemde persistente stoffen, stoffen die slecht afbreekbaar zijn en zich ophopen in het milieu. Daarnaast wil de Kamer de kennisdeling over gevaarlijke stoffen verbeteren. Beide elementen zijn neergelegd in twee moties, die de Kamer deze week aannam. De Unie van Waterschappen en Vewin zijn positief over deze moties.

De maatregelen die worden voorgesteld in het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn zijn onvoldoende om de gestelde milieudoelen van de Nitraatrichtlijn, Grondwaterrichtlijn en de Kaderrichtlijn Water in heel Nederland op tijd te halen. Met name in de zuidelijke zandgebieden blijft voorlopig te veel nitraat in het grondwater aanwezig. Ook het oppervlaktewater zal in ieder geval tot 2027 te veel nitraat bevatten.

Na een lange kabinetsformatie, wachten de waterschappen nu op actie van het nieuwe kabinet om de daad bij het groene regeerakkoord te voegen. “Het is een goed regeerakkoord, maar er moet wel geleverd worden," zei directeur Hans Oosters van de Unie van Waterschappen op de markt- en innovatiedag van de Unie van Waterschappen in Amersfoort. Op hetzelfde moment sprak in Den Haag de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, in haar eerste overleg met de commissie IenW van Tweede Kamer over haar voornemens. Ze gaf vooralsnog geen gas.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Duidelijk verhaal Marjolijn
Ik heb het gehele artikel slechts diagonaal gelezen maar wat ik al vast mis is dat het nog steeds geen beleid is om de bedrijven te (gaan) verbieden om ons nog een klein beetje goede gronddrinkwater te ge- of beter misbruiken voor proceskoeling. Hoogstens nog toe te staan in een gesloten circuit waardoor slechts incidenteel moet worden aangevuld en mits de warmte wordt hergebruikt, b.v. voor eigen of wijkverwarming. Zo kun je twee vliegen in een klap slaan (sorry voor de PvdD). En ja, dan moet er ook weer gecontroleerd en gehandhaafd gaan worden. Daar zal de politiek dan weer niet zo blij van worden. 
Vorig jaar 50m3 verbruikt dus mijn best gedaan en terug naar 30m3. Rekening 157.50 waarvan 31 voor water en de rest belasting en rechten. Denkt u nu echt dat ik dit jaar op een kuub meer of minder kijk. Ik geef t gras weer lekker water van de zomer.
Helemaal eens met deze opinie van Herman van Dam. Ik zou de totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit bij grootschalige infiltratie nog willen toevoegen als tegenargument. Vanwege de enorme reponstijd vergroot je het risico op grootschalige grondwateroverlast gigantisch als je in het grootste deelsysteem van de Veluwe gaat infiltreren. De enorme schade die afgelopen jaar is opgetreden (en nog steeds oploopt) rond de Veluwe door excessieve natuurlijke infiltratie (alle neerslagrecords verbroken) mag daarvoor in mijn beeld als empirische waarschuwing worden opgevat.
Goed verhaal Herman, vanuit de hydrologie en het belang van de vegetatie