secundair logo knw 1

Zoals de autowereld concept cars heeft en de modewereld de catwalk, heeft ook de waterwereld podia voor avant-garde ontwerpers: de EO Wijers prijsvraag en de Architectuurbiënnale.

door Ties Rijcken

Ties Rijcken vk 180 Ties RijckenIn H2O stond over vijf Biënnale inzendingen dat ze ‘moeten aansporen tot een gedurfde langetermijnplanning’ en tot ‘drastische ingrepen’. Grote uitspraken in een tijd waarin drastische langetermijningrepen moeilijker zijn dan ooit tevoren, gezien de fragmentatie van het bestuur en de gehechtheid van bewoners en landeigenaren aan de huidige landinrichting.

Het zou nuttig zijn hier eens een GIS-analyse op los te laten: welk percentage van Nederland veranderde van bestemming in de afgelopen eeuw? Anathanasios Tsiokanos (TU Delft) deed zo’n analyse voor het Geuldal. De grootste veranderingen in het landgebruik daar vonden plaats in de jaren ’50, ’60 en ’70 en waren sindsdien minimaal. Onlangs heb ik de geschiedenis van de Rijn-Maasmond bestudeerd. Ik vond als grootste veranderingen in landgebruik 13.000 hectare voor de Deltawerken en de havenuitbreidingen (1955 tot 1975), 1.000 hectare voor natuurgebied Tiengemeten (1997), 2.000 hectare voor Maasvlakte 2 (2013) en 3.000 hectare voor ontpoldering Noordwaard (2015).

De veranderingen in het landgebruik van de vijf Biënnale ontwerpen zijn meer dan een slordige 10.000 hectare voor Midden-Delfland en Limburg, 50.000 hectare voor Rotterdam Sponsstad, 200.000 hectare voor Zeelandia, en 500.000 hectare voor Breakthrough Waal.

Als ik de plannen bekijk, haal ik daar wel degelijk ideeën uit die me inspireren

Haalbaar of niet, ontwerpers mogen ook wel eens lol hebben, in een dagelijkse praktijk van strenge milieueffectrapportages, weerbarstige bewoners en opdrachtgevers die voortdurend op kosten beknibbelen. Als ik nuchter nadenk over de toegevoegde waarde van de Biënnale ontwerpen, kom ik uit bij kunst- en cultuurbeleving voor het grote publiek en het overbrengen van ideeën voor de vakwereld, net zoals bij concept cars en op de catwalk. Niemand rijdt in gedurfde langetermijnauto’s uit Milaan of draagt drastische kleren uit Parijs - maar ze beïnvloeden wel de nieuwe Mazda en H&M collectie.

Als ik de plannen bekijk, haal ik daar als iemand die prat gaat op realisme wel degelijk ideeën uit die me inspireren. Het beperken van extreme waterstanden op de Nieuwe Maas biedt grote voordelen voor wonen aan water en voor recreatie (Rotterdam Sponstad). Een stormvloedkering in de Westerschelde moet bespreekbaar zijn en het Haringvliet-Hollands Diep wordt een aaneengesloten natuurgebied met getij (Zeelandia). Veenvernatting levert meer ecosysteemproductiviteit, meer biodiversiteit en een fraaier landschap dan het huidige grasland voor veeteelt (Midden-Delfland). Een bypass om het historische hart van Valkenburg heb ik nog niet eerder gezien (Limburg).

Ga kijken bij de Biënnale of op de website van H2O en doe er uw eigen voordeel mee.

Ties Rijcken is innovator en publicist over waterveiligheid en waternatuur

 

MEER COLUMNS VAN TIES RIJCKEN
Natuur inclusief bouwen
Buitendijks bouwen 
Operatie natuurherstel
Waterbestendig bouwen
De norm en daarmee basta?
Water en woningnood
Aanbevelingen voor de kabinetsformatie
Het natuurvraagstuk
Drie ideeën voor een nieuw decennium

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.