secundair logo knw 1

  • Colors: Blue Color

Dijkversterkingsprojecten moeten scherper worden aangestuurd op doelmatigheid en kostenbeheersing. Dat schrijft minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. De bewindsman wil hierover nadere afspraken maken. Hij stelt ook vast dat niet 2.000 maar 1.400 kilometer dijk versterkt moet worden tot 2050.

Volgens het RIVM is er in 2030 circa 100 miljoen kuub extra drinkwater per jaar nodig om de drinkwatervoorziening te garanderen. Versnelde vergunningprocedures en betere ruimtelijke inpassing van drinkwaterlocaties zijn volgens Vewin, het Interprovinciaal Overleg en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nodig om drinkwatertekorten te vermijden.

De Oosterscheldekering is op leeftijd en ondergaat daarom een flinke renovatie. Steeds meer onderdelen van de 9 kilometer lange stormvloedkering worden vernieuwd of vervangen. Een langdurig project dat honderden miljoenen euro’s kost. Vandaag toonden Deltares en Rijkswaterstaat hoe de renovatie van de stormvloedkering wordt aangepakt en de proeven worden uitgevoerd.

Het KNMI moet waterschappen, veiligheidsregio’s en burgers eerder en gerichter informeren bij weersextremen, zodat zij zich beter kunnen voorbereiden. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) wil de wettelijke regeling voor het takenpakket van het weerinstituut daartoe aanpassen. Tot eind deze maand kan iedereen op zijn voorstel reageren.

Onderzoekers hebben vastgesteld dat het merendeel van de afvalwaterzuiveringsinstallaties in de Verenigde Staten niet in staat is om forever chemicals (PFAS) uit het afvalwater te halen. Dit is vooral zorgwekkend omdat gezuiverd afvalwater naar verwachting een steeds grotere bijdrage zal leveren aan de drinkwatervoorziening in de VS als waterbronnen slinken door toenemende droogte, stelt Bridger Ruyle, auteur en milieuwetenschapper aan de New York University.

Het beter monitoren en aanpakken van zorgwekkende stoffen in afvalwater en oppervlaktewater is een urgente opgave. Toch blijven structurele oplossingen uit, vooral door een gebrek aan financiële middelen en duidelijke landelijke normen, zo schrijft STOWA naar aanleiding van de pilot ‘Grip op indirecte lozingen’ van Waterketen Noorderkwartier van maart 2024.

Om de Nederlandse watersector ook in de toekomst te laten bijdragen aan oplossingen van mondiale watervraagstukken, moet de sector toegang krijgen tot meer financieringsmogelijkheden. Ook moet ‘water’ meer geïntegreerd worden in andere beleidsterreinen zoals klimaat, migratie en economische ontwikkeling. Dat hebben vertegenwoordigers van de watersector ingebracht in een overleg met minister Reinette Klever voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.
Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist