secundair logo knw 1

We hebben Nederland met elkaar erg ingewikkeld gemaakt. Door steeds zorgvuldiger alle ambities en belangen te willen wegen lopen we langzaam vast. Absoluut met goede bedoelingen, maar zoals bekend: de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.

door Harrie Timmer

Harrie Timmer column 180 vk Harrie TimmerDeze complexiteit is extreem zichtbaar in bouwprojecten. Aan de basis ligt het probleem dat Nederland vol is en dat we al onze ambities niet altijd goed hebben afgestemd. We hebben goedgekeurde plannen voor natuur, water, volkshuisvesting, extensieve landbouw en bossen die bij elkaar opgeteld twee keer de oppervlakte van Nederland vragen. Daar moet jouw bouwproject dan nog tussen.

Dan wordt het lastig. Veel belangen hebben we netjes bij overheden verankerd in beleid, regels en procedures inclusief gedragsregels: eerst even informeel komen praten, dan pas de procedures. Tijdens die gesprekken blijkt al snel dat niet iedereen jouw project een goed idee vindt en dat deze professionele en gepassioneerde mensen de regels beter kennen dan jij. Er is dan altijd wel een rapport te vinden waaruit blijkt dat een bepaalde zeldzame keversoort potentieel aanwezig kan zijn én een regel dat zijn habitat niet verstoord mag worden.

Het wordt dan de uitdagende opgave van voor de initiatiefnemer om binnen de verschillende gemeenten, provincies en waterschappen de verschillende inzichten uit verschillende subafdelingen tot een gedragen voorstel te smeden. Een voorstel dat daarna ook nog door verschillende procedures moet met inspraak, bezwaar en andere tijdrovende zaken.

“Aan het bevoegde gezaag”, schreef een oud-collega 25 jaar geleden ‘per ongeluk’ in een formele brief aan de provincie. Ambtenarenhumor. Altijd leuk.

Resultaat is dat je voor de ontwikkeling en bouw van een simpel drinkwaterpompstation inmiddels 20 jaar nodig hebt

Met elkaar tot een gedragen voorstel komen is in de praktijk een krachtenspel waar heel veel energie en geld in verloren gaat en ook niet altijd lukt. Veel goede en dure mensen zijn jaren bezig met naar links duwen om hun belang goed te dienen. Andere goede en dure mensen duwen vanuit hun belang naar rechts. Per saldo een energievernietigingsproces waar vele jaren werk en miljoenen euro’s in verdwijnen zonder dat we er echt plezier van hebben.

Resultaat is dat je voor de ontwikkeling en bouw van een simpel drinkwaterpompstation inmiddels 20 jaar nodig hebt. Bij elkaar zo langdurig dat het twijfelachtig wordt of we altijd genoeg drinkwater zullen hebben. Naar de maan ging vlugger.

Kan dat niet slimmer? Lastig, maar niet onmogelijk. Het is in principe natuurlijk goed dat alle belangen zorgvuldig worden gewogen. Toch zijn er wel praktische oplossingsrichtingen. In de Tweede Kamer is bijvoorbeeld het tijdsprobleem opgelost door spreektijd te beperken tot 2 minuten en 4 vragen. Dat dwingt tot focussen op hoofdpunten.

Iets soortgelijks kan misschien ook voor belangrijke infrastructurele projecten. Een soort Crisis en Herstelwet Plus. Procedures en zorgvuldige besluitvorming maximaal 2 jaar, 3 maanden tijd voor bezwaren en afhandeling en klaar. Goed om te proberen?

Harrie Timmer is geohydroloog en schrijft een column in het vakblad

 

MEER COLUMNS VAN HARRIE TIMMER
Nee, ik wil geen transitie

De feiten en de waarheid
Hoe dan wel?
Voorbij het stofje van het jaar
Bestuurders en Ingenieurs 
Leve Europa
Don’t look down
De disfunctionele kringloop van rijksbeleid en regionale regie
We zijn ze, en ze doen het best goed
Een geborgde zetel voor de regenboogforel
Doen is het nieuwe denken
Het parallelle universum van de waterwereld
Nader onderzoek wordt niet aanbevolen
Een wet op de milieudoelen
U drinkt uw eigen gezeik

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.